Pricer ökar omsättningen och vänder till förlust i linje med preliminära siffror

Prismärkningsbolaget Pricer redovisar ökande omsättning och ett resultat som vänder till förlust i linje med de preliminära siffrorna för första kvartalet som släpptes för några veckor sedan.
Pricer ökar omsättningen och vänder till förlust i linje med preliminära siffror - Pricer
Pricer är en världsledande leverantör av elektroniska hylletiketter. Bolaget har sålt mer än 200 miljoner etiketter till mer än 17 000 butiker i över 60 länder. Foto: Strongpoint.
Omsättningen steg 18,6 % till 465,9 miljoner kronor (392,9).

Rörelseresultatet blev -9,7 miljoner kronor (17,3).

Resultatet före skatt var -11,8 miljoner kronor (22,0).

Resultatet efter skatt blev -9,5 miljoner kronor (17,7).

Resultat per aktie hamnade på -0,09 kronor (0,16).

Orderingången landade på 551 miljoner kronor (443), en ökning med 24,4% mot föregående år.

Kassaflödet från löpande verksamhet uppgick till -20,3 miljoner kronor (-62,6).

Orderstocken vid kvartalets slut uppgick till 464 miljoner kronor (550), varav merparten avses levereras under årets andra och tredje kvartal.

Kvartalsförlusten förklaras av ökade kostnader på elektronikkomponenter, råmaterial och transporter. Vidare upplevde bolaget även en negativ påverkan från valutaeffekter.

Till följd av kvartalets resultat har Pricer ökat fokuset på lönsamhetsförbättringar. Positiva lönsamhetseffekter väntas börja synas under det andra halvåret, med full effektf från 2023.

“Vårt arbete med lönsamhetsförbättrande åtgärder pågår ständigt, men med anledning av kvartalets resultat och omvärldsläget har arbetet nu intensifierats. Sedan tidigare pågår arbetet med att upprätta produktion i Tyskland för att möjliggöra en utökad och mer effektiv produktion närmare våra kunder. Den nya anläggningen planeras vara i drift under andra halvåret 2022. Vi arbetar kontinuerligt med att vidareföra våra kostnadsökningar i nära dialog med våra kunder”, kommenterar bolagets tillförordnade VD Magnus Larsson.

Framöver ser Larsson fortsatt goda möjligheter till kraftig tillväxt och ökade marknadsandelar.

“Vi ser optimistiskt på framtiden. Pricer har starka kundrelationer, fantastiska medarbetare och kombinationen av ett starkt erbjudande i en växande marknad ger mycket goda möjligheter att skapa kraftig tillväxt och ta marknadsandelar under de kommande åren”, fortsätter Larsson.

Pricer, Mkr Q1-2022 Q1-2021 Förändring
Orderingång 551 443 24,4%
Nettoomsättning 465,9 392,9 18,6%
Rörelseresultat -9,7 17,3
Rörelsemarginal 4,4%
Resultat före skatt -11,8 22,0
Nettoresultat -9,5 17,7
Resultat per aktie, kronor -0,09 0,16
Kassaflöde från löpande verksamhet -20,3 -62,6
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.