Qualcomm satsar på att bli störst på 3G
”3G är redan en succé,” det säger Johan Lodenius, ansvarig för produktstrategier och affärsutveckling på den amerikanska chiptillverkaren Qualcomm.
Svenske Johan Lodenius, på tillfälligt besök i hemlandet, pekar på att det redan finns 10 miljoner 3G-abonnenter i världen med de flesta i Korea, Japan och USA. Det får honom att vittra stora framgångar.
”I Korea har operatörerna 200 procent högre intäkt per kund än i 3G-näten än i 2G-näten. De tjänar mer pengar på 3G.”
Qualcomm satsar hårt på att bli världsledande inom chip till 3G-telefoner, vilket kan vara orsaken till hans översvallande entusiasm för 3G. Men onekligen har Qualcomm bytt ansikte de senaste åren, inte helt utan framgång.
Den division som Johan Lodenius sitter i toppen för har gått från 30 personer när han var med om att starta den 1996, till dagens 1 800 anställda. Man är numer världens största oberoende leverantör av chip till mobiltelefontillverkare, en position som nyligen erövrades från Texas Instruments.
Den satsningen har visat sig bli en strategisk omsvängning av inte obetydlig storhet för det gamla mobilbolaget Qualcomm. Från att ha varit en av de ledande leverantörerna av mobiltelefoniutrustning på samma sätt som Nokia och Ericsson säljer man idag chip och licenserar sina patent kring CDMA, en av de ledande mobilteknikerna i både dagens nät och 3G-näten.
Tillverkningen av basstationer och mobiltelefoner har man sålt av, bland annat basstationerna till Ericsson.
”Vi inriktar oss på de chip som sitter i telefoner och basstationer,” säger Johan Lodenius, som ser en tämligen dramatisk omsvängning på telefonsida vad beträffar tillverkningen av 3G-terminaler.
Från att vi tidigare haft ett fåtal stora aktörer och ett relativt begränsat utbud av telefonmodeller kommer vi i framtiden att få se enorma mängder av olika prylar med radiokommunikation inbyggt, om man får tro Johan Lodenius.
Qualcomms jobb är att bygga de chip som driver de här nya produkterna och idag finns ett 50-tal företag, bland annat Samsung, på kundlistan.
”Vi säljer till alla stora tillverkare, utom Nokia, och vad vi ser är att företagen börjar specialisera sig horisontellt. Det blir mer som PC-världen där någon tillverkar chipet, någon skalet, någon mjukvaran och någon sätter ihop det. Den största fighten idag är den mellan horisontella och vertikala strukturer.”
Enligt Johan Lodenius finns det ingen anledning att tillverka sina egna chip – i vart fall inte om man inte är en mycket stor aktör.
”Det är komplext att konstruera chip, det rör sig snabbt och utvecklingen är mycket dyr. Vi har över 50 kunder som vi kan sprida kostnaderna på. Länge har man trott att det är dyrare med 3G, men vi bygger faktiskt billigare 3G-chip än 2G.”
”Flest tillverkare av handsets finns i Asien och där börjar vi bli stora. I Korea finns det cirka 25 företag som tillverkar 3G-telefoner. I Kina finns det massor.”
Qualcomm har sin främsta 3G-marknad i CDMA 2000, vilket är grekiska för en av de två standards vi ser i 3G-världen. Den tekniken är relativt vitt spridd i Amerika och Asien och har sitt ursprung i vanlig CDMA, vilket är en konkurrent till GSM. Europa å sin sida domineras helt på 3G-sidan av UMTS, som är efterföljaren till GSM.
Idag finns det cirka 120 miljoner CDMA-abonnenter i världen och där sitter Qualcomms chips i 80-90 procent av apparaterna. Målsättningen är nu att bli världsledande även inom den totala 3G-marknaden och därför satsar Qualcomm hårt på att bygga in så mycket olika former av radiokommunikation som möjligt i sina chip.
I de kraftfullaste chipen ska det inte bara finnas möjlighet att kommunicera med båda de nya 3G-standarderna, utan även med GSM/GPRS, Bluetooth och WLAN. Plus positioneringssystemet GPS, vilket bara kostar ett par dollar per chip att lägga till.
Därtill jobbar Qualcomm intensivt med allehanda video- och musikfunktionaliteter, liksom 3D-grafik, vilket också ska finnas inbyggt i chipen. Detta öppnar upp en för en betydligt bredare marknad av allehanda produkter med trådlös kommunikation inbyggt.
I år räknar Qualcomm med att det ska säljas 80-85 miljoner CDMA-telefoner i världen, vilket med en marknadsandel för chipen på 80 procent skulle innebär att Qualcomm levererar hjärtat till drygt 15 procent av de cirka 400 miljoner mobiltelefoner som beräknas säljs i år.
Frågan är därför hur relationerna kommer att se ut framöver på marknaden. Johan Lodenius viftar med ett klipp från International Herald Tribune som beskriver hur PC-branschen ser ut. Topptrion Dell, Compaq och HP står för en tredjedel av marknaden. 500 okända PC-tillverkare har 58 procent av densamma. Men det sitter chip från Intel i så gott som samtliga.
”Det finns ingen orsak att tro att vi inte kommer att få se samma utveckling på den trådlösa sidan. Kanske kan den marknaden bli än mer splittrad eftersom antalet olika produkter sannolikt blir ännu större,” säger han.
Johan Jörgensen
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.