Rugvista ökar vinsten

E-handelsbolaget Rugvista redovisar ökande omsättning och vinst under andra kvartalet jämfört med samma period året innan.
Rugvista
RugVista grundades 2005 och säljer mattor på nätet. Produktsortimentet består av cirka 30 000 unika mattor.

Omsättningen steg 6,5 procent till 129,1 miljoner kronor (121,2). Den organiska försäljningstillväxten var -1,5 procent (-15,6).

Rörelseresultatet blev 11,8 miljoner kronor (0,4), med en rörelsemarginal på 9,1 procent (0,3). Resultatet efter skatt blev 10,2 miljoner kronor (-0,1). Resultat per aktie hamnade på 0,49 kronor (-0,01).

Kassaflödet från löpande verksamhet uppgick till -4,4 miljoner kronor (-27,5).

Likvida medel uppgick till 81,6 miljoner kronor (81,8).

– Vi fortsätter leverera god lönsamhet tack vare vårt fokus på kostnadseffektivitet. Under kvartalet har vi sett tecken på något ökad kundefterfrågan på flera marknader vilket, i kombination med valutaeffekter och att vi levererar på våra strategiska initiativ, har bidragit till kvartalets omsättningsökning, säger vd Michael Lindskog.

Rugvista, Mkr Q2-2023 Q2-2022 Förändring
Nettoomsättning 129,1 121,2 6,5%
Organisk försäljningstillväxt, procent -1,5 -15,6
Rörelseresultat 11,8 0,4 2 850,0%
Rörelsemarginal 9,1% 0,3%
Nettoresultat 10,2 -0,1
Resultat per aktie, kronor 0,49 -0,01
Kassaflöde från löpande verksamhet -4,4 -27,5
Likvida medel 81,6 81,8 -0,2%
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.