SEBs internetchef utbränd

SEBs ansvarige för bankens offensiva internetsatsning, Johan H Larson, är sjukskriven sedan en månad. Han drabbades av akuta hjärtproblem orsakade av överansträngning och sömnlöshet.

”Jag fick hjärtproblem av överansträngning. Jag hamnade på akuten på sjukhuset med ett hjärta som höll på att hoppa ur kroppen”, säger Johan Larson.

”Vad jag förstått gäller det att se till att få vila om man jobbar hårt. Till slut blir man överaktiv. Om hjärnan inte kopplar ned så är kroppen hela tiden stridsberedd. Och det går inte i längden.”

Är det svårt att sova? ”Ja, det är det som händer.”

”Det här ämnet är en krutdurk. Jag förbannar mig själv idag att jag inte tagit till mig de här frågeställningarna tidigare”, säger Johan Larson.

Johan Larson är en nyckelperson inom SEB. Sedan i våras ingår han i bankens verkställande ledningen. Hans uppdrag är att förvandla SEB till en modern internetbank med Europa som marknad. Målet att SEB ska ha 5 miljoner internetbankkunder 2004 vilar på Johan Larsons axlar. Idag har SEB 689 000 internetkunder.

Johan Larson är en av flera toppchefer i svenskt näringsliv som drabbats av den nya folksjukdomen utbrändhet. TV4:s VD Thorbjörn Larsson berättade nyligen om hur han kollapsade av överarbete. Tidigare i år intervjuades förre chefen för Trevise Private Banking, Tommy Jacobson, om sin krasch på jobbet. Och Peter Martin, en av grundarna till Adcore, hoppade nyligen av då jobbet höll på att knäcka honom.

Är det vanligt att chefspersoner inom SEB jobbar för mycket så att de måste sjukskriva sig? ”Nej, det tror jag inte. Jag känner bara till ett fall på hög nivå för något år sedan”, säger Gunilla Wikman, informationchef på SEB.

Har ni något varningssystem för att förhindra att nyckelpersoner arbetar så mycket att de blir sjukskrivna? ”Nej. Men vi hade en chefskonferens för tre veckor sedan och på den tog Lars Thunell upp det här när det var Johans tur att tala och han inte var där. Vi chefer har ett ansvar att se till att folk inte jobbar för mycket. När någon är stressad och för högt uppe i varv måste man beordra dem att gå hem”, säger Gunilla Wikman.

Men det var ingen som bad Johan Larson att gå hem? ”Nej, inte i det fallet.”

Kan det höga målet att nå 5 miljoner internetkunder inom några år ha bidragit till att Johan Larson blev så stressad? ”Nja, det är väl så att när det är hög tillväxt och roligt är det lättare att jobba mycket. Varningsklockorna kanske inte ringer då.”

SEB har höga ambitioner när det gäller att bli internetbank. Kostnader kan sänkas när kontor läggs ned och personal minskas. Tron finns också att det går att expandera utomlands och få nya kunder till relativt låg kostnad. Men det är bråttom, då SEB bara har något års försprång mot de stora bankjättarna i Europa.

Johan Larson är tillsatt för att förverkliga dessa förhoppningar.

”Johan Larson har kommit in och rivit upp mycket damm i SEB. Han jobbar tvärsemot organisationen och kör sitt eget race med egen reklambyrå och eget informationsansvar”, säger en person med insyn i SEB.

”Han förändrar allt i banken och är förstås inte älskad av alla. Det är klart att det är slitigt.”

Utbrändhet är nu så utbrett att försäkringsbolaget Trygg-Hansa/Holmia inte längre tecknar sjukförsäkringar som täcker sjukskrivningar för sjukdomen. Andra försäkringsbolag väntas följa efter.

”Enligt alla de undersökningar jag har gått igenom så har man kommit fram till att kroppen är frisk, men att jag är sliten. En bit in i november ska jag nog kunna vara tillbaka igen”, säger Johan Larson.

Johan Larson är 49 år. Han är agronom men hamnade 1979 på IBM, där han blev affärsområdeschef. Efter tio år på Stadshypotek och två år som fondchef på Skandia rekryterades han 1999 till SEB för att bli chef för internetbanken. Sedan i våras ingår han i SEB:s verkställande ledning.

Håkan Larsson, som är chef för strategisk planering, är tf chef för SEB e-Banking så länge Johan Larson är sjuk.

Mats Paulsen

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från AMF