Sömlös soppa

Betalföretaget Seamless aktie har kollapsat. Vd Peter Fredell är extremt aktiv i aktiehandeln samtidigt som bolaget köper tillbaka egna aktier, trots att det blöder.

Det var det sämsta jag har läst någon gång faktiskt. Men det var rätt kul att läsa, det måste jag erkänna. Men det var en saga.”

Seamless vd Peter Fredell avslutar samtalet med att han aldrig mer kommer att prata med Affärsvärldens reporter igen. Någonsin. Så lägger han på luren.

Den snart 50-årige Fredell är inte bara högste chef för utan även näst störste ägare i betalningstjänstbolaget Seamless Distribution, som är noterat på börsens Small Cap-lista. Skälet till hans missnöje med Affärsvärlden är ett reportage i nummer 21/2013, ”Bråket i börsraketen”. Artikeln berättade om hur Peter Fredell tog kontroll över förhoppningsbolaget Seamless, bytte ut hela styrelsen och placerade storägaren Kinnevik på åskådarplats.

Fredell har gjort sig känd som en frispråkig vd med en bullrig, självsäker och lite amerikansk ledarstil.

– Inget ont om killarna men Izettle är ett idiotföretag med en skitprodukt. Det kan du citera mig på. De tar tre procent i avgift, vilket är total stöld. Vi kommer skjuta dem ur vattnet på en sekund, sa han exempelvis till branschtidningen Computer Sweden om en konkurrent. Det var i samband med att Seamless lanserade betaltjänsten SEQR 2011.

Nu har det gått drygt tre år och SEQR har hittills lockat 440 000 aktiva användare i fem länder. Tjänsten omsätter skrala 8 miljoner kronor på årsbasis. I spåren av det har Seamless aktie fallit 80 procent det senaste året och över 2 miljarder har hyvlats bort av börsvärdet sedan kurstoppen.

***

Elektroniska betalningslösningar är en av de hetaste nischerna bland startup-­bolag för tillfället. I USA får relativt nystartade bolag inom området mycket höga värderingar. I Sverige finns bolag som Izettle och en av branschens verkliga framgångssagor: Klarna.

Även traditionstyngda Ica lanserar nu en tjänst för mobila betalningar, som påminner en del om Seamless SEQR-app. De sex största svenska bankerna ligger bakom Swish och de största mobiloperatörerna står bakom Wywallet. Utanför Sverige har till exempel Google, Paypal, Visa och Mastercard lanserat nya betalningslösningar. Branschen är minst sagt het.

Det som verkligen har satt fart på utvecklingen är Apples betaltjänst Apple Pay, som lanserades i USA i september förra året. Tjänsten finns ännu inte i Europa.

– Tänker man efter i två sekunder inser man att det här är bra för oss. Alla aktörer har champagnefest, kommenterade Peter Fredell Apples intåg för Dagens Industri den 11 september.

Men kanske skulle Fredell ha väntat med champagnekorken. Bolaget kallar SEQR (uttalas secure) för ”kontokortsdödaren” och det är en produkt ämnad för detalj- och näthandeln. Tanken är dessa ska kunna runda kontokortsföretagen och slippa deras höga avgifter samtidigt som de slipper dyr kontanthantering. Seamless säger sig kunna halvera handlarnas kostnader jämfört med de avgifter som de i dag betalar till banker och kortföretag. Det är dessutom gratis för handlaren att införa SEQR.

Med en smart mobil kan kunden skanna en så kallad QR-kod, en sorts kvadratisk streckkod, i kassan. Därefter godkänner kunden transaktionen med en pinkod, också det i mobilen. I slutet av månaden kommer så en faktura från inkasso- och factoringbolaget Collector, som erhåller 30 procent av den intäkt som Seamless får från handlaren.

Peter Fredell inleder bolagets senaste delårsrapport med att det är ”glädjande att konstatera att det har varit ännu ett framgångsrikt sådant [kvartal] för Seamless och vår mobila betalningstjänst SEQR”. Längre ner kan dock utläsas att koncernens omsättning sjönk med 24 procent jämfört med föregående år samtidigt som affärsområdet SEQR tappade 14 procent. Dessutom redovisades en ny brakförlust. Under tredje kvartalet förlorade Seamless 41 miljoner kronor och för årets första nio månader hela 114 miljoner kronor. Aktien tappade 14 procent på rapportdagen och halverades sedan på fem börsdagar.

Uppenbarligen verkar konsumenterna i Sverige tveksamma till SEQR som betalsätt. Även handlarna uttrycker viss skepsis.

– Sedan vi började testa SEQR har visserligen användandet ökat, men det är fortfarande på väldigt låga nivåer. Vid de tillfällen då vi genomfört kampanjer ihop med Seamless, så har antalet transaktioner ökat, men det är som sagt fortfarande på låga nivåer, säger Kajsa Dahlberg, digital marknadschef på McDonalds som införde Seamless betalningslösning i restaurangerna 2012.

Dahlberg menar att i Sverige så fungerar kontokort med chip och kod väldigt smidigt, vilket gör att det ur ett konsumentperspektiv saknas en tydlig anledning att övergå till ett nytt betalsätt och som leder till en faktura till i månaden. Tillgängligheten på fysiska butiker som accepterar mobila betalningssätt är också relativt låg, vilket gör att konsumenten ändå behöver ha både en smart telefon och en plånbok.

Lite mer positiv är Anders Quist, chef för affärsutveckling på Axfood som under drygt två år har erbjudit kunderna på Hemköp och Willys att betala med SEQR.

– Vi ökar för varje månad och det blir fler och fler som kopplar sina kundprogram till betalningsfunktionen både på Hemköp och Willys.

Han betonar dock att användandet fortfarande är på låga nivåer och att anledningarna är flera. Bland annat att SEQR inte är kopplat till lönekontot liksom att SEQR är ett relativt okänt varumärke jämfört med andra betalningsaktörer. Dessutom tar det alltid tid att arbeta in ett nytt betalningssystem bland kunderna, oavsett vem som börjar med det.

Anders Quist är samtidigt övertygad om att mobila betalningar kommer att vara en självklar del i betalningsflödet i framtiden. Och Kajsa Dahlkvist tror att Apple Pay tar täten. I USA har McDonalds kommunicerat att Apple Pay nu står för 50 procent av de mobila betalningarna i restaurangerna.

– Jag är övertygad om att mobila betalningar kommer att öka dramatiskt under åren som kommer och att tjänster som exempelvis Apple Pay kommer att pusha utvecklingen och användandet rejält framåt.

***

De uppenbara fördelarna med SEQR för handlarna har ännu inte spillt över till konsumenterna, som fortfarande förordar kort eller kontanter. Att förändra ett kundbeteende kräver gott om tid men även pengar. Med uteblivna framgångar försvinner pengarna nu ut i snabb takt från Seamless. Det tvingade styrelsen att skicka ut en pressrelease den 1 december med en uppdatering avseende bolagets finansiella ställning. Dessutom lanserades ett besparingsprogram på cirka 50 miljoner kronor på årsbasis. Veckan efter kom en ny pressrelease där ytterligare kostnadsbesparingar kommunicerades som ska dra ned kostnaderna med 80 miljoner kronor jämfört med 2014.

Exkluderat materialkostnader som är relaterat till kontantkortsintäkterna har Seamless en rörelsekostnadsmassa på drygt 160 miljoner kronor på årsbasis, baserat på årets första nio månader. Med andra ord är det en halvering som nu planeras. Men det är ingen dramatik, enligt bolagets finanschef Daniel Hilmgård.

– Det är klart att man får vända på några stenar men det är inga jättedrastiska åtgärder som behöver genomföras.

Han pekar på ett antal åtgärder, bland annat att 30 personer lämnar bolaget när utvecklingsavdelningen flyttar till Polen. Nyligen fick även marknadschefen Anders Forssten sparken. Normalt brukar kostnadsbesparingsprogram kosta pengar att genomföra, men Seamless hävdar att detta inte är förknippat med extra kostnader. Att bolaget tvingas halvera kostnadskostymen tre år efter lanseringen av SEQR innebär inte heller någon avvikelse, enligt Hilmgård.

– Det följer plan i de länder vi är verksamma. Sen går det alltid långsammare än vad man har hoppats på.

Så då följer det inte plan?

– Om 3–4 år är vår förhoppning att det här hacket i kurvan inte ens kommer att synas. Det är ett tidigt skede och mobila betalningar är i sin linda.

I pressreleasen den 12 december med­delade styrelsen även att ingen extern finansiering krävs under en överskådlig tid. Kortsiktigt behöver Seamless aktieägare alltså inte oroa sig. Seamless har en soliditet på 85 procent och saknar räntebärande skulder till banker eller andra kreditinstitut. Likvida medel uppgick vid tredje kvartalets utgång till 175 miljoner kronor. Fjärde kvartalet bör dock visa en ny storförlust.

I artikeln i maj 2013 pekade Affärsvärlden på att en kapitalinjektion högst sannolikt skulle behövas under hösten 2013. Det dementerades då av vd Peter Fredell. Men i november samma år tog Seamless in 320 miljoner kronor via en riktad emission, som medförde en utspädning för Seamless aktieägare om cirka 20 procent efter full utspädning.

Mest uppseendeväckande var förarbetet från den tyska investmentbanken Berenberg som genomförde emissionen. Den 14 oktober släppte Berenberg en analys av Seamless med riktkursen 112 kronor, skyhöga 339 procent över de 25,50 kronor som var kursen dagen innan analysen publicerades. Påföljande dag steg aktien 46 procent för att sedan dubbleras några börsdagar senare.

I analysen lyfte Berenberg fram Seamless teknologiplattform och korade affärsmodellen till en av de bästa i industrin. Dessutom bedömdes exekveringen som utmärkt. Berenberg bedömde att Seamless når en netto­vinst på en halv miljard kronor 2015.

I en kommentar till Nyhetsbyrån Direkt har Peter Fredell hävdat att Berenberg skrev analysen utan att ha fått mandat av Seamless att få genomföra emissionen. Affärsvärlden har förgäves försökt nå analytikern på Berenberg för att få en uppdaterad syn på Seamless per i dag.

Berenberg tecknade alla aktier på 40 kronor i början av november som därefter sålde vidare till utvalda institutioner. Bland annat Danske Capital som seglat upp som Seamless största ägare med 20 procent. Nästan hela innehavet finns i fonden Sverige Fokus där Seamless är det åttonde största innehavet. Med stor övervikt i Seamless och Eniro hade fonden en usel utveckling 2014 och backade 6 procent samtidigt som jämförelseindex steg med 19 procent.

En av de mest uppseendeväckande egenheterna med Seamless bland dem som följer bolaget är Peter Fredells flitiga handel med bolagets aktier. Under de 18 börsdagarna mellan den 24 november och 17 december 2014 genomförde han totalt tolv köp- och säljtransaktioner, något som föranledde en officiell kommentar från Seamless på bolagets hemsida. Med hänvisning till kursvolatiliteten i aktien kommunicerades att Fredell ”aktivt arbetar med bolagens (Fredells egna, reds anm) balansräkningar och nettoskuldsättningsgrad. Dessa aktiviteter kommer att fortsätta under överskådlig framtid, då det på grund av Seamless-aktiens historiskt låga nivå bland annat är ett gynnsamt läge för förflyttningar av delar av innehavet till mer skattemässigt effektiva strukturer.”

Vad detta betyder i praktiken är inte lätt att begripa, men kanske har Fredell belånat sitt aktieinnehav i Seamless och tvingats avyttra aktier i takt med att kursen har kollapsat. Han kontrollerar sitt aktieinnehav via bolaget Fredell & Co. Enligt den senaste årsredovisningen (för räkenskapsåret till 2013-04-30) var den enda tillgången 4,24 miljoner aktier i Seamless. Skuldsättningen i bolaget är knappt 27 miljoner kronor, i samma storleksordning som försäljningsnettot av transaktionerna som var 29 miljoner kronor. Det skulle kunna innebära att långivaren har begärt in sitt lån. I förra veckan rapporterade Fredell att hans bolag sålde ytterligare 194 000 aktier under perioden 29 december till 15 januari.

Seamless styrelse har även meddelat att bolaget återköpt aktier i enlighet med bemyndigandet på senaste årsstämman. Efter den 17 oktober återköptes 500 000 aktier och kursen bör rimligen ha hamnat runt 20 kronor. Dagarna innan jul var det dags igen men då var kursen runt 12 kronor. Snittkursen kommer att meddelas i nästa kvartalsrapport men bör ha hamnat kring 16 kronor. Med andra ord har värdet på de återköpta aktierna minskat runt 6 miljoner kronor givet dagens Seamless-kurs kring 10 kronor. Att ett utvecklingsbolag med stora förluster, starkt negativa kassaflöden och kraftigt vikande omsättning börjar återköpa aktier är tämligen unikt. Och det är svårt att förstå motivet till att ett bolag i Seamless situation vill återköpa aktier. Återköpen motsvarar dessutom endast 2 procent av den utestående aktiestocken, vilket inte ger några meningsfulla effekter.

Varken Peter Fredell, styrelseordföranden Michael Sundin eller presschefen Mikael Malmquist vill kommentera vd:s flitiga aktieaffärer eller styrelsens återköp av aktier utöver det som har kommunicerats i pressreleaser. Den 16 februari kommer Seamless bokslut för 2015. Kanske besvaras några av frågorna då. Men det är nog bäst att inte hoppas för mycket.

 

 

nullnull

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Stockholms Universitet