Svanberg om Volvos vd-byte: Det gick på ett par veckor

På onsdagsmorgonen meddelade Volvo att bolaget byter ut vd Olof Persson till förmån för Martin Lundstedt som för tillfället är vd för konkurrenten Scania. ”En sådan här process går på ett par veckor”, säger Volvo Groups ordförande Carl-Henric Svanberg till Affärsvärlden.

En av dagens stora kursrusare Volvo presenterade på onsdagsförmiddagen betydligt bättre siffror för det första kvartalet än vad marknaden hade förväntat sig. Rörelseresultatet uppgick till 4 595 miljoner kronor mot väntade 3 472 miljoner.

Tidigare på morgonen meddelade bolaget även att vd Olof Persson byts ut och ersätts av Martin Lundstedt, vd för konkurrenten Scania.

I samband med rapportpresentationen träffade Affärsvärlden Volvos styrelseordförande Carl-Henric Svanberg på Tändstickspalatset i centrala Stockholm.

Vem har Volvo att tacka för den urstarka rapporten?
– Ja, det är ju Olof (Persson, reds anm) och valutan. Det sistnämnda kan ju analytikerna räkna på men det som överraskar i rapporten det är ju effekten av sparprogrammet, och det ska Olof naturligtvis ha tack för. Vi kommer också att få se en ökad effekt av det framöver. Det här är ju ”Olofs år”, kan man säga.

Hur känns det att sparka vd:n efter en sådan stark rapport?
– Det är naturligtvis alltid ett tufft beslut. Men effektiviseringsprogrammet leds sedan en tid tillbaka av Jan Gurander*. Olofs stora bidrag här har ju varit att identifiera programmet, sätta upp det och driva igång det. Nu är vi i slutfasen av det och därför tycker jag att tidpunkten är väl vald.

Hur länge har du funderat på vd-frågan?
– En sådan här fråga mognar fram. Det är ju inte så att någon är perfekt och den andra inte. Alla vi människor har våra starka och svaga sidor. Det här hänger ju samman med att vi nu går över i nästa fas där vi ska optimera våra affärer i världen, våra starka varumärken och marknadspositioner. Där kommer vi att vinna på Martins ledarskap. Han har ju en väldigt bred erfarenhet inom alla områden i branschen.

När märkte du att det inte fungerade?
– Det är inte så att det inte har fungerat. Olof driver ju något som fungerar just nu.

Ni har ändå valt att byta ut honom?
Det handlar om att vi har funderat på vad vi behöver nu när vi snart tagit oss igenom det här sparprogrammet och så vidare. Själva rekryteringsprocessen har varit en snabb process. Det går inte att ha en sådan här fråga hängande utan den går på några veckor.

Tar det bara ett par veckor att rekrytera en ny vd för ett bolag av Volvos storlek?
– Ja, det tog bara ett par veckor innan jag lanserades på Ericsson efter det att Michael Treschow ringde mig.

Tog det lika kort tid att rekrytera Martin Lundstedt?
– Jag ska inte gå in på dem detaljerna men ett par veckor är ingen onormal tid för en sådan här process.

Men tog det längre eller kortare tid än två veckor?
– Någonstans mittemellan. Nej, men en sådan här fråga går på ett par veckor. Man måste få med sig styrelsen, de fackliga och man måste veta att man har en kandidat och så vidare.

Treschow ringde dig så jag antar att det var du som lyfte luren och ringde till Martin Lundstedt?
– Ja, men nu ska vi nog inte gå igenom de här detaljerna. Men det är ju inte så att du behöver en headhunter för att hitta Martin Lundstedt. Det finns ju andra alternativ som vi kunde ha funderat över men Martin var vårt förstahandsval. I och med ägarförändringarna på Scania så har han blivit möjlig att rekrytera. Det hade nog inte gått för några år sedan.

Martin Lundstedt är trots allt vd för ett framgångsrikt Scania. Hur fick du honom att tacka ja?
– Den frågan kanske du ska ställa till honom om han tar sig ur radioskuggan någon gång. Men även om Scania har visat bättre lönsamhet än Volvo genom åren och är ett välskött bolag så är ju Volvo Sveriges största företag om man ser till omsättning och antal anställda. Det är ju på många sätt ett större och mer spännande jobb.

Är det mer spännande att vara vd för Volvo än för Scania?
– Det tror jag att det är, när man väl har gjort jobbet på Scania. Men går en Ericsson-chef till Nokia? Nej, det gör man nog kanske inte. Men om den ena eller andra blir uppköpt, då förändras spelplanen lite.

Vilken är den största besvikelsen under Olof Perssons vd-tid?
– Jag tycker inte att det har varit någon besvikelse. När Olof kom in så hade vi två dominerande problem. Det ena var för höga kostnader och för låg lönsamhet. Det andra var att vi föll djupare i konjunkturnedgångarna och blev kvar längre, vilket blev kostsamt. Därför satte Olof igång det här besparingsprogrammet.

Gjorde han det på eget bevåg?
– Nja, som ett svar på den diskussion som fördes i Volvo. Jag var ju inte där då men effektiviseringsprogrammet startades för att lyfta lönsamheten.

Vem var upphovsmannen till effektiviseringsprogrammet?
– Ja, det är ju Olof som har skapat det på uppdraget från styrelsen att öka lönsamheten och minska kostnaderna. Sedan har han ju designat själva programmet.

Volvo har tre gånger så stor omsättning och tre gånger så mycket personal men bara en tredjedel så stor lönsamhet som Scania. Vad ska ni göra för att förbättra siffrorna?
– Det handlar om att få hela affärssystemet att fungera optimalt. Därför är Martins bakgrund så viktig för att det handlar ju om att förstå vad kunden vill ha och optimera det och standardisera det du gör för att få ut maximalt av varje varumärke. Det är ganska mycket att fundera över.

Du har varit ordförande i drygt 3 år, alltså nästan lika länge som Persson varit vd. Vad har du själv gjort för att lyfta Volvo?
– För det första har vi totalt förändrat styrelsen och fått in personer med väldigt bra och relevant bakgrund, och nu har vi fått en ny vd. Det är ändå ganska mycket förändringar.

*Jan Gurander, Volvos finanschef, går in som tillförordnad vd och koncernchef under perioden fram till dess att Martin Lundstedt tillträder som vd i oktober 2015.

 

 

nullnull

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.