Native Annons
Framtidens bilförsäkring är här
– Den svenska motorförsäkringsmarknaden är extremt lönsam. Samtidigt finns det behov av nytänkande.
Det säger Carl Johan Thorsell, som sedan två år tillbaka är VD för försäkringsmedlaren Paydrive.
– Vi är en av de aktörer som står för detta nytänkande, och att vår omsättning på månadsbasis har tredubblats de senaste två åren är ett tecken på att vi ligger rätt, fortsätter han.
Identifierade en nisch på försäkringsmarknaden
Idén till Paydrive föddes när bolagets grundare Andreas Broström, som i början av 2000-talet jobbade inom försäkringsbranschen, insåg att det fanns en nisch som ett nytt bolag skulle kunna fylla.
– Vad jag såg var att bolagens fokus låg på att bygga varumärken och att ha effektiva distributionskanaler. Själva försäkringarna var, och är fortfarande, i mångt och mycket utformade på samma sätt, säger Andreas Broström, som snart insåg att det fanns mycket att göra också på produktsidan.
Detta gäller inte minst bilförsäkringar, som utgör en tredjedel av sakförsäkringsmarknaden.
Bolaget Paydrive bildades 2013, och tre år senare, 2016, började bolaget marknadsföra en egenutvecklad algoritm.
Det Broström tittade på var hur den kördata som kan tas fram för varje bil skulle kunna användas på ett mer affärsmässigt sätt. När en bil är uppkopplad med en så kallad bilbox går det att få fram data över inte bara antal körda mil och hastighet, utan också sådant som hur bilen accelererar och hur ofta det sker kraftiga inbromsningar.
Bolaget Paydrive bildades 2013, och tre år senare, 2016, började bolaget marknadsföra en egenutvecklad algoritm som utifrån kördatan gör det möjligt att klassificera en försäkringstagare, det vill säga en bilförare, utifrån dennes sätta att köra bilen.
– Med vår algoritm så kan vi dela upp försäkringstagarna i olika kategorier utifrån deras riskprofil. När försäkringen ska förnyas så bestäms den nya premien utifrån den profilen. Det blir alltså möjligt för bilföraren att själv påverka premien, säger Thorsell, som påpekar att systemets stora syfte att är att få bilförare att köra klokare och att minska skadorna, och därmed minska försäkringsbolagens kostnader.
”Ser vi utanför Sverige, vilket vi kommer att göra, så handlar det om en jättemarknad”
Står redo för att skala upp omsättningen med licenser
I dag samarbetar Paydrive med försäkringsbolaget Protector Försäkring, som alltså är den slutgiltiga försäkringsgivaren. Paydrive, vars aktie sedan 2021 är noterat på börsen NGM, fungerar som förmedlare och har sina intäkter i form av provision från Protector.
– Men för framtiden ser vi stor potential i att licenssälja algoritmen till andra bolag, säger Thorsell som menar att det då blir möjligt att inte bara öka omsättningen rejält, utan också att öka marginalerna.
Trots en eventuell kommande lågkonjunktur så ser alltså Thorsell optimistiskt på bolagets framtid.
– Ser vi utanför Sverige, vilket vi kommer att göra, så handlar det om en jättemarknad. Och människor kommer fortfarande att köra bil. Möjligen blir försäkringstagarna mer prismedvetna, vilket snarare gynnar oss, säger han.
Paydrive AB
Adress: Rosenlundsgatan 60, 118 63 Stockholm
Telefon: 08-41 02 00
Webbsida: www.paydrive.se
Aktien är noterad på Nordic Growth Market, NGM Nordic SME
den är inte skriven av journalisterna på Affärsvärldens redaktion.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.