New Wave: Värdefälla på lager?

Torsten Janssons New Wave har uppvisat en mycket imponerande utveckling senaste åren. Tillväxten är stark och marginalerna rekordhöga. Aktien har stigit knappt 50% sedan Affärsvärldens köpråd i våras.
New Wave: Värdefälla på lager? - Craft
Craft är ett av New Waves mest kända varumärken tillsammans med Clique, Orrefors och Kosta Boda.
New Wave Group
Börskurs: 214,00 kr Antal aktier: 66,3 m
Börsvärde: 14 197 Mkr Nettoskuld: 1 353 Mkr (2011,5 Mkr ink leasing)
VD: Torsten Jansson Ordförande: Olof Persson

New Wave Group (214 kr) utvecklar och säljer profil-, sport- och yrkeskläder. Bolaget är ett av Europas största företag inom profilprodukter.

Ett av New Waves mest välkända varumärke inom fritids- och sportkläder är Craft.

VD Torsten Jansson som grundat bolaget är största ägare med 34% av aktierna och 82% av rösterna. Koncernen har cirka 2060 anställda och huvudkontor i Göteborg.

Affärsvärldens huvudscenario 2021 2022E 2023E 2024E
Omsättning 6 719 8 830 9 536 10 109
 – Tillväxt +10,2% +31,4% +8,0% +6,0%
Rörelseresultat 1 006 1 448 1 335 1 314
 – Rörelsemarginal 15,0% 16,4% 14,0% 13,0%
Resultat efter skatt 760 1 086 992 982
Vinst per aktie 11,46 16,40 15,00 14,80
Utdelning per aktie 4,25 5,00 5,00 5,00
Direktavkastning 2,0% 2,3% 2,3% 2,3%
Avkastning på eget kapital 18% 21% 16% 14%
Avkastning på operativt kapital 24% 31% 24% 22%
Nettoskuld/Ebit 1,1 0,9 0,8 0,6
P/E 18,7 13,0 14,3 14,5
EV/Ebit 15,5 10,7 11,6 11,8
EV/Sales 2,3 1,8 1,6 1,5

New Wave har uppvisat en mycket stark operativ utveckling senaste åren. 2019 innan pandemin slog till växte bolaget 5% organiskt. Coronadrabbade 2020 föll försäljningen 10% organiskt. Bland annat på grund av restriktioner, inställda sportevenemang och träningar som påverkade efterfrågan negativt.

2021 landade den organiska tillväxten på 13%. New Wave har ett starkt försäljningsmomentum och intäkterna steg 28% organiskt årets tre första kvartal.

Sedan pandemin slog till har New Wave ökat effektiviteten i koncernen rejält och sänkt kostnaderna. 2021 var rörelsemarginalen 15% vilket är i linje med bolagets marginalmål.

Marginalförbättringen beror enligt New Wave på att de blivit mer digitala och effektiva rent organisatoriskt. Dessutom har personalstyrkan minskat med runt 500 personer jämfört med innan pandemin.

Första nio månaderna 2022 stärktes marginalen ytterligare till 15,9%. 2016-2020 var snittet 8,1% jämförelsevis. De analytiker som följer New Wave spår att nuvarande marginaler är uthålliga och räknar till och med en förbättring till 16,5% år 2024.

Sett över senaste tolv månaderna har både segment Företag (+35%) och Sport och fritid (+39%) uppvisat mycket stark tillväxt. Segment Gåvor & Heminredning har vuxit 8% senaste tolv månaderna. Bolagets tillväxtsatsningar och investeringar har fått god effekt.

Stark efterfrågan

VD Torsten Jansson ser god efterfrågan på bolagets varumärken och produkter inom Företag och Sport & Fritid. New Wave ökar sina marknadsandelar. Många andra bolag som säljer kläder haft det tufft under året med svag eller negativ tillväxt. Craft lyfts särskilt som ett varumärke som går starkt.

Affärsområde Gåvor & Heminredning påverkades negativt i tredje kvartalet då omsättningen föll 5% för området. Rörelsemarginalen pressades till 5,9% (16,7) på grund av högre el- och energipriser.

Under oktober anordnade New Wave en kapitalmarknadsdag. Inga nya finansiella mål för koncernen presenterades. Målsättningen är att dubblera försäljningen för Craft fram till 2027.

Ser vi till försäljningen per geografi så har utvecklingen varit god. New Wave har ökat omsättningen inom samtliga geografiska områden. 60% av intäkterna härrör från kategorin Profilkläder. Alltså plagg som är avsedda att marknadsföra ett varumärke eller företag. Klädesplaggen är därför anpassade för tryck och brodyr, tillgängliga för snabb leverans och i stora kvantiteter, skiftande storlekar med mera. Historiskt sett har New Wave höjt priserna och bolaget verkar kunna hantera den ökade inflationen på ett bra vis.

Torsten allt mer nöjd med lagret

En hel del analytiker och investerare har senaste åren varit oroade över New Waves höga lagernivåer och risken för inkurans. Samtidigt som mycket kapital binds upp. New Waves strategi med en hög lagernivå har verkligen varit framgångsrik. Lagret blir en viktig konkurrensfördel då bolaget snabbt kan leverera produkter till kunderna. Snabb leverans och god service är A och O.

New Wave Q3 2020 Q4 2020 Q1 2021 Q2 2021 Q3 2021 Q4 2021 Q1 2022 Q2 2022 Q3 2022
Omsättning R12M 6249,6 Mkr 6098,7 Mkr 5919,4 Mkr 6091,7 Mkr 6285,1 Mkr 6718,6 Mkr 7231,9 Mkr 7764,3 Mkr 8335,2 Mkr
Lager 3485,4 Mkr 2883,0 Mkr 2932,7 Mkr 2777,4 Mkr 2965,3 Mkr 2937,6 Mkr 3200,0 Mkr 3650,8 Mkr 4827,4 Mkr
Lager/Omsättning R12M 55,8% 47,3% 49,5% 45,6% 47,2% 43,7% 44,2% 47,0% 57,9%
Omsättningshastighet lager 1,0x 1,1x 1,1x 1,2x 1,1x 1,2x 1,2x 1,2x 1,1x

New Waves ambition är att hålla ett lager kring 40-50% av kommande års försäljning. Många av produkterna inom profilkläder är generiska produkter där moderisken borde vara låg. Torsten Jansson uppgav i samband med Q3-rapporten att varulagret börjar närmar sig den lagernivå bolaget vill ligga på. Men för att möta efterfrågan behöver det öka något ytterligare.

Förvärv i Storbritannien

I början av september förvärvade New Wave det brittiska profilklädesbolaget BTC Activewear, som är den tredje största profilklädesgrossisten i Storbritannien. Köpeskillingen var 33 miljoner brittiska pund (GBP) motsvararande 0,6 gånger omsättningen (EV/Sales). BTC omsatte 53 miljoner GBP (770 Mkr) under 2021.

Rörelsemarginalen redovisas inte i detalj. Men BTC har lägre brutto- och rörelsemarginal relativt New Wave. BTC bidrog med 67,3 Mkr i omsättning under september och en rörelsemarginal efter förvärvskostnader på 4,3%. Bolaget har cirka 10 000 aktiva kunder. New Wave ser möjlighet att lansera bolagets befintliga varumärken till BTC:s kunder.

Prislapparna på förvärvsobjekt verkar ha gått ned en del. Nettoskulden i slutet av Q3 uppgick till drygt 1,3 miljarder. I relation till rörelseresultatet före avskrivningar på rullande tolv månader motsvarar det 0,8 gånger.

Ingen avmattning i sikte

New Wave har hittills inte märkt av någon avmattning på efterfrågan. Aktien värderas till 11,4 gånger rörelsevinsten (EV/Ebit) sett över senaste tolv månaderna.

2022 skissar vi totalt sett på 31% tillväxt. Kommande år räknat vi med att tillväxten faller till 6-8% per år.

New Wave 2008 2009 2010
Omsättning 4604,2 Mkr 4087,0 Mkr 4243,4 Mkr
Tillväxt 9,8% -11% 3,8%
Rörelseresultat 368,8 Mkr 172,4 Mkr 327,6 Mkr
Ebit-marginal 8,0% 4,2% 7,7%

Vid finanskrisen 2009 föll omsättningen 11% och rörelsemarginalen nästan halverades. Året därpå (2010) var tillväxten 4% och marginalen steg igen.

Kommande år räknar vi med att rörelsemarginalen pressas till följd av lägre tillväxt och ökade kostnader. Vi skissar på 13% år 2024. Det är lägre än analytikerkollektivet (16,5%) men högre än femårssnittet på 9,5%. Samtidigt är det inte fel att vara konservativ när tiderna är osäkra.

Använder vi en multipel på 12 gånger rörelsevinsten finns 10% uppsida på sikt. De senaste fem respektive tio åren har aktien värderats till 10-11 gånger den framåtblickande rörelsevinsten jämförelsevis. Kan New Wave upprätthålla marginalerna på nuvarande nivå finns troligen mer uppsida i aktien (se optimistiskt scenario). Risken är att tillväxten faller och marginalerna pressas (pessimistiskt scenario), då är nedsidan stor.

New Wave är ett kvalitativt bolag med ett starkt försäljningsmomentum. Guldägget Craft presterar fortsatt starkt och tillväxtmöjligheterna är goda på sikt. Än så länge verkar bolaget inte märkt av någon vikande efterfrågan.

Så agerar insiders

Senaste året har insynspersoner köpt aktier för drygt 33 Mkr medan försäljningarna uppgår till drygt 5 Mkr. VD Torsten Jansson köpte aktier i slutet av september i år för knappt 11 Mkr till kurser runt 141-142 kronor per aktie. Aktien är upp 50% sedan dess.

En central fråga är om marginalerna verkligen är uthålliga. Tror man inte det skall man nog ta hem vinsten. Aktien har utvecklat starkt senaste åren. Sedan vi köpstämplade New Wave i våras är uppgången nu drygt 47% inklusive utdelningar. Vi slopar köprådet och intar en neutral hållning.

Tio största ägare i New Wave Group Värde (Mkr) Kapital Röster
Torsten Jansson 4 777,9 34,0% 82,0%
Svolder 1 095,0 7,8% 2,1%
Avanza Pension 708,3 5,0% 1,4%
Handelsbanken Fonder 602,5 4,3% 1,2%
Dimensional Fund Advisors 502,4 3,6% 1,0%
JP Morgan Asset Management 319,6 2,3% 0,6%
Fjärde AP-fonden 227,0 1,6% 0,4%
Spiltan Fonder 197,1 1,4% 0,4%
BlackRock 122,2 0,9% 0,2%
Länsförsäkringar Fonder 120,6 0,9% 0,2%
Fem största insiders utanför topp tio Värde (Mkr) Kapital Röster
Jens Petersson 47,5 0,3% 0,1%
Göran Härstedt 21,2 0,2% 0,0%
Ulf Kinneson 14,1 0,1% 0,0%
Olof Persson 7,4 0,1% 0,0%
Jonas Eriksson 4,2 0,0% 0,0%
Källa: Holdings Totalt insynsägande:  34,7% 82,2%
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Här hittar du alla analyser

Annons från Invesco
Annons från Trapets