Nilörngruppen: Trendskifte

Etikettkoncernen har använt de goda tiderna under 2021 och 2022 till att utöka organisationen. Nu tycks bolaget sitta med för höga kostnader samtidigt som efterfrågan faller och lagernivåerna hos kunderna är höga.
Nilörngruppen: Trendskifte - Nilörngruppen
Nilörngruppen levererar varje år över 1,5 miljard etiketter till klädindustrin. Bolagets kunder är exempelvis varumärkesägare och detaljhandelskedjor som genom att använda en dedikerad etikettleverantör kan säkerställa att tvättråd följer lokal reglering och att varumärket får samma färg och form över hela världen. För kunden står etiketter för en mycket liten del av totalkostnaden.

Nilörngruppen (70 kr) är ett Boråsbolag grundat 1977 och verksamma inom design och tillverkning av etiketter, förpackningar och accessoarer till kunder främst inom klädindustrin.

Bolaget levererar över 1,5 miljard etiketter varje år varav merparten direkt till kundernas underleverantörer, det vill säga de fabriker som syr kundernas plagg. Dessa finns i huvudsak i Asien men också länder som Turkiet, Portugal, Italien med flera. Nilörn har över 1 000 kunder varav de tio största står för cirka 30% av omsättningen.

Prenumerera

Detta innehåll kan läsas av dig som är prenumerant.

Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.

Dator, läsplatta och mobiltelefon.

Premium

  • Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
  • Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
  • Över 500 aktieanalyser per år
  • Unika investeringsverktyg och portföljer
  • Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
  • Och mycket mer
479 kr  / per månad

Vill du se fler alternativ? Läs mer här

Annons från Invesco
Annons från Trapets