QBank: Fokus på lönsamhet

Sedan 2021 har Qbank satsat hårt på tillväxt men det har hittills inte fått den effekt bolaget hoppats på. Resultatet har rasat. Nu är en ny VD på plats för att vända trenden. Är aktien köpvärd?
QBank: Fokus på lönsamhet - QBank
QBank tillhandhåller mjukvarulösningar för att hantera digitala tillgångar som till exempel att lagra bilder, filmer, dokument och andra digitala filer. Marknadsnischen kallas för DAM, Digital Asset Management.
QBNK
Börskurs: 5,00 kr Antal aktier: 9,8 m
Börsvärde: 49 Mkr Nettokassa: 14 Mkr
VD: Anna Gomes Ordförande: Kjell Duveblad

QBank (5 kr) utvecklar och säljer molnbaserade produkter och tjänster som effektiviserar det digitala arbetet för företag och myndigheter. Några välkända kunder är Coop, Stena, Dometic och JM.

Marknadsnischen kallas Digital Asset Management (DAM) och spås växa med runt 14-15% per år fram till 2027 enligt branschbedömare. Syftet är att hantera digitala tillgångar och automatisera processer för att skapa snabbare och effektivare kommunikation till lägre kostnad. Det handlar typiskt sett om att hantera, samla in, kategorisera och lagra bilder, filmer, dokument och andra digitala filer.

Digital Asset Management har historiskt sett använts för främst marknadsföring. Men bolagets produkt QBank, som bär samma namn som bolaget, kan även användas för att hantera andra digitala tillgångar som till exempel inom forskning och utveckling samt produktion.

QBank grundades år 2003 och noterades på Spotlight Stock Market 2014. Anna Gomes tillträdde som VD i september 2022 och har dessförinnan varit försäljningschef på bolaget sedan hösten 2021. Tidigare VD Jacob Philipson föreslås att väljas in som styrelseledamot vid årsstämman i vår. Gomes och Philipson har tidigare arbetat tillsammans på mjukvarubolaget Datscha som säljer lösningar för fastighetsdata och blev uppköpt häromåret. Anna Gomes äger 19 000 aktier värda knappt 0,1 Mkr.

Affärsvärldens huvudscenario 2022 2023E 2024E 2025E
Omsättning 35 40 46 52
 – Tillväxt -3,2% +15,0% +15,0% +15,0%
Rörelseresultat -15 -7 -3 3
 – Rörelsemarginal -42,6% -18,0% -7,5% 5,0%
Resultat efter skatt -12 -6 -3 2
Vinst per aktie -1,20 -0,57 -0,27 0,21
Utdelning per aktie 0,00 0,00 0,00 0,00
Direktavkastning 0,0% 0,0% 0,0% 0,0%
Avkastning på eget kapital -113% -59% -50% 41%
Avkastning på operativt kapital Neg. Neg. Neg. 100%+
Nettoskuld/Ebit 0,9 e.m. e.m. -1,3
P/E -4,2 e.m. e.m. 23,8
EV/Ebit -2,4 e.m. e.m. 13,3
EV/Sales 1,0 0,9 0,8 0,7

Marknadstillväxten drivs av ökad digitalisering där företag av använder allt mer bilder, filmer och liknande. Trenden på marknaden går från att implementera en enklare mediebank för att samla bilder och filmer på ett ställe, till mer komplexa lösningar.

De senaste fyra åren har QBank ökat bolagets totala omsättning med 7,6% i snitt per år. Abonnemangsintäkterna (~80% av omsättningen 2022) har under motsvarande period vuxit med 12% per år i snitt jämförelsevis. Bruttomarginalen är 90% för abonnemangsintäkterna. Resterande del består i princip uteslutande av konsultintäkter (Professional Services) som tillkommer i samband med implementation till omkringliggande system.

Bolaget har inget uttalat tillväxt- eller marginalmål annat än att tillväxten skall ske under lönsamhet. Rörelsemarginalen har varierat en del över tid.

Tillväxtsatsningar pressar lönsamheten

När förra VD:n Jacob Philipson tillträdde våren 2021 implementerade Qbank en mer aggressivt tillväxtstrategi och anställde mer personal inom främst sälj, marknad och produktutveckling. Antal anställda har ökat från 17 personer våren 2021 till ett trettiotal i slutet av 2021. Numera är säljorganisationen ungefär dubbelt så stor som tidigare med cirka ett tiotal anställda inom marknad och sälj.

I samtal med Affärsvärlden uppger ledningen att Qbank numera arbetar mer proaktivt och uppsökande jämfört med tidigare. QBank tecknade under våren 2022 avtal med systemintegratören Nexer som levererar lösningar inom kommunikation och e-handel, men även system för produktinformation så som Product Information Management (PIM) och Content Management Systems (CMS).

År 2021 landade omsättningen på 35,6 Mkr motsvarande 14% tillväxt. Abonnemangsintäkterna ökade med 6%. Rörelseresultatet uppgick till -5,7 Mkr (0,7) motsvarande en marginal på -16,1% (2,4). QBank genomförde en företrädesemission under våren 2022 då bolaget tog in 16 Mkr för att finansiera fortsatta tillväxtsatsningar.

Ökad kostnadskontroll

Tillväxtsatsningarna gav inte den effekt bolaget initialt hoppades på. I början av september 2022 utsågs Anna Gomes som sagt till ny VD på bolaget. Jacob Philipson arbetar numera deltid på QBank som rådgivare/konsult. Styrelsen beslutade om ökad kostnadskontroll. QBank reducerade organisationen med en handfull roller och var vid årsskiftet 2022/23 runt 25 anställda.

Qbank Q1 2021 Q2 2021 Q3 2021 Q4 2021 Q1 2022 Q2 2022 Q3 2022 Q4 2022
Totala intäkter 9,30 9,48 8,56 8,30 8,30 8,22 8,37 9,56
Tillväxt Y/Y 26,3% 29,3% 13,1% -8,0% -10,7% -13,3% -2,2% 15,2%
Abonnemang 6,27 6,42 6,37 6,65 6,71 6,82 7,05 7,26
Tillväxt Y/Y 6,2% 7,8% 4,7% 7,0% 7,1% 6,3% 10,6% 9,1%
Rörelseresultat -0,14 -0,11 -1,53 -3,96 -3,66 -4,97 -2,53 -3,53
Ebit-marginal -1,5% -1,1% -17,9% -47,7% -44,1% -60,5% -30,2% -37,0%

Tanken är att nuvarande kassa skall räcka för att ta bolaget till lönsamhet igen. Som synes i tabellen ovan har rörelseförlusten ökat en hel del på grund av tillväxtsatsningar som ännu inte gett tillräcklig skjuts på intäktstillväxten.

Under helåret 2022 uppgick intäkterna till 34,5 Mkr, en minskning på 3%. Tappet beror på att konsultintäkterna vid implementation (kallade professional services) minskade från 9,8 till 6,4 Mkr. Dessa intäkter är enligt QBank inte strategiskt viktiga och kan variera en del över tid. Det centrala är i stället att de återkommande abonnemangsintäkterna stiger. 2022 landade de på 27,8 Mkr (25,7) motsvarande en ökning på 8,3% (6,4).

Vid utgången av det fjärde kvartalet 2022 uppgick de månatliga abonnemangsintäkterna till drygt 2,5 Mkr vilket uppräknat i årstakt är cirka 30 Mkr. Bolaget har idag cirka 150 kunder. Merparten är stora bolag som exempelvis Ericsson, Arjo, Peab, Axfood, Swedish Match, Stadium och Toyota. Att erbjuda befintliga kunder mer funktionalitet och integrationer är en del av tillväxtstrategin. Givet ett 150-tal kunder innebär det att varje kund betalar runt 185 000 kr per år i snitt (15 400 kr / månad).

Kundbortfallet, på branschspråk kallat churn, verkar enligt Affärsvärldens bedömning ha varit omkring 5% de senaste åren. De senaste åren har QBank fokuserat alltmer på större Enterprise-kunder. Där är säljcyklerna förhållandevis långa och komplexa eftersom kunderna ofta önskar integration med sina andra system. En säljcykel på 12-24 månader är inte ovanligt.

En del mindre kunder verkar ha lämnat QBank. Inom bolagets kärnsegment för större enterprise-kunder är bolagets churn däremot nästintill obefintlig. Det är bra. Senaste månaderna har QBank också tecknat ramavtal med några större, och i Affärsvärldens tyckte rätt prestigefyllda kunder som exempelvis Geely-koncernen och Lantmännen.

Marknaden uppvisar som sagt en god underliggande tillväxt. Men konkurrensen är också hård. Stora bolag som Canto och Bynder är exempel på konkurrenter. Canto har över 2500 varumärken som kunder medan Bynder har 1800 kunder och mer än 350 anställda globalt sett. En annan konkurrent är Digizuite som är noterade i Danmark (börsvärde 170 MDKK). De är någorlunda jämnstora med QBank med går med förlust (omsättning 34,5 MDKK, Ebit -32,2 MDKK år 2021) men växer fort.

QBanks huvudmarknad är Europa. Globalt sett är QBank en liten spelare på marknaden. Högst marknadsandel har bolaget av förklarliga skäl i Norden. Bolaget redovisar däremot inte den geografiska intäktsfördelningen. Prismässigt ligger QBanks erbjudande i det övre segmentet.

2023 vill det till att tillväxtsatsningarna börjar få effekt. Vi skissar på 15% årlig tillväxt framöver vilket är i linje med den underliggande marknadstillväxten.

Vi räknar med att rörelsemarginalen stärks under innevarande år i takt med högre intäkter och stramare kostnadskontroll. Noterbart är att QBank inte aktiverar några utvecklingskostnader utan tar alla kostnader direkt över resultaträkningen. Det är positivt. Den absolut viktigaste värdedrivaren är att de återkommande intäkterna fortsätter att öka och att tillväxttakten accelererar samt att rörelseförlusten minskar under 2023. År 2025 räknar vi med 5% rörelsemarginal. Perioden 2018-2020 var marginalen 5,6% i snitt jämförelsevis.

För tillfället värderas QBank till runt 1 gånger omsättningen (EV/Sales). Det är lågt för att vara ett mjukvarubolag med hög andel återkommande intäkter. Samtidigt är förlusttakten hög och tillväxttrenden osäker.

Om QBank kan accelerera tillväxttakten i linje med våra prognoser borde aktien kunna värderas högre. Använder vi en multipel på 1,2 gånger omsättningen finns drygt 35% uppsida på sikt. Det är inte otänkbart att värderingen kommer vara ännu högre. Men det är inte fel att vara konservativ och bevisbördan ligger på QBank.

Danska konkurrenten Digizuite guidar för 50-53 MDKK i omsättning år 2023 vilket innebär att de värderas till runt 3x intäkterna jämförelsevis. Det finns med andra ord potential till multipelexpansion om tillväxten ökar och QBank stärker marginalerna (optimistiskt scenario). Risken är att kassan inte räcker att ta bolaget till svarta siffror, då kan QBank tvingas till kapitalanskaffning till ogynsamma villkor (pessimistiskt scenario).

Slutsats

DAM-marknaden uppvisar en god underliggande tillväxt. Hittills har QBanks aggressiva tillväxtplan inte fallit ut som tänkt och bolaget har nu bytt VD och infört en stramare kostnadskontroll för att återigen nå svarta siffror.

Så agerar insiders

Senaste året uppgår insynsköpen till 0,28 Mkr. Styrelseledamot Per Ekstrand står för ungefär hälften av köpen (0,16 Mkr) på kurser kring 4,2 kr per aktie i slutet av oktober. I början av november registrerade ledamot Andreas Gindin att han köpt aktier för 0,12 Mkr kring 4,50-4,60 kronor per aktie. Inga försäljningar finns registrerade.

Bolaget hade vid årsskiftet en nettokassa på 14 Mkr som ledningen menar skall räcka till positivt kassaflöde. Nu vill det att tillväxtsatsningarna biter och får effekt på intäkterna. Likviditeten i aktien är låg.

QBank har en rad välkända kunder och värderas till rabatt mot andra liknande småbolag. Lyckas QBank vända till svarta siffror finns potential till multipelexpansion. Bevisbördan ligger på bolaget. Risknivån är rätt hög och rådet blir neutral.

Tio största ägare i QBNK Värde (Mkr) Andel
Fredrik Grevelius 9,0 21,4%
Avanza Pension 8,9 21,2%
Per Ekstrand 6,4 15,3%
Ludvig Thureson 2,4 5,6%
Ola Knutsson 2,1 4,9%
Patrik Brummer 2,0 4,7%
Kjell Duveblad 1,5 3,6%
Carl Grevelius 1,2 2,8%
Jacob Philipson 1,0 2,4%
Adrian Brummer 0,8 2,0%
Tre största insiders utanför topp tio Värde (Mkr) Andel
Andreas Gindin 0,5 1,3%
Hootan Ali Akbar Soheilzad 0,5 1,2%
Anna Ferreira Gomes 0,1 0,3%
Källa: Holdings Totalt insynsägande: 43,0%
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Här hittar du alla analyser