Hon tar över tekniken på Icon Medialab

Else-Marie Östling, 42 år, är nyutnämnd global teknisk chef på Icon Medialab. I bagaget har hon 20 års erfarenhet av att arbeta med teknik, bl a som koncernchef och CTO för Birka Group och som ansvarig för kundservice vid Riverton Corporation.

”Mitt teknikintresse tog fart när jag för en herrans massa år sedan jobbade på bank och tyckte att datasystemen var under all kritik. Jag beslöt mig då för att börja plugga för att i slutänden försöka förbättra dem, och på den vägen är det…” Arbetet förde henne till USA där hon bott de senaste sexton åren, och för ett år sedan började hon som teknisk chef på Icon Medialabs New York-kontor där hon främst arbetat med att utveckla e-handelsstrategier. Under sitt år på Icon har hon tredubblat storleken på teknikgruppen och även arbetat nära Ivar Jacobson, chefsarkitekt för Icons internetlösningar och dessutom grundare av Tele1 Europe.

Vad blir ditt nya ansvarsområde? ”Jag kommer att jobba mer internationellt, inte minst lär jag väl få pendla till Bryssel i samband med ledningsgruppsmötena. Tanken är att jag ska arbeta kundorienterat; prata med våra kunder, kartlägga deras behov, se till att vi har rätt teknisk expertis och titta på trender i marknaden så att vi alltid kan erbjuda dem den bästa, mest moderna lösningen.”

Du har en rätt tung uppgift framför dig. Den kritik som riktas mot Icon består oftast i att det är just i tekniken ni brister. ”Bilden av Icon som ett tekniksvagt bolag är förlegad. Bara under det år jag jobbat på New Yorkkontoret dubblade vi antalet anställda på tekniksidan. Målet är att 60 procent av våra konsulter ska finnas just på tekniksidan. Det målet gäller på global basis och jag tror vi uppnår det inom kort – både organiskt genom att anställa folk med teknisk utbildning och genom att förvärva teknikbolag. Jag tror att det är just mot bakgrund av den ambitionen som jag, som är senior och som kommer från systemsidan, plockats in i bolaget.”

Det är tunnsått med kvinnor på Icons toppositioner, finns det inga duktiga tjejer i bolaget? ”Jo, absolut, det finnas massor och det kommer säkert att visa sig även på de högre posterna de närmaste åren. Och så tunnsått är det inte. I ledningsgruppen där jag nu sitter finns tre till; Simone Moorman som är ansvarig för human resource, Helga Baagoe, informationsdirektör och Stefana Broadbent, som ansvarar för användarvänligheten i systemen.”

Att få kvinnor är intresserade av teknik får ofta stå som förklaring till att det är så ont om kvinnliga chefer i den nya ekonomin, köper du det? ”Nej, ser jag till mig själv har jag jobbat med teknik i 20 år nu och jag valde det utifrån ett intresse, inte ur karriärstrategisk synvinkel. Men på senare tid har jag snubblat över resonemanget även i amerikansk media. Jag tror snarare förklaringen ligger i att internetbranschen fortfarande är ung och att kvinnorna helt enkelt inte har hunnit avancera ännu.”

Vad är senaste skvallret om Johan Stael von Holstein ”over there”? ”Haha… det skvallras knappt alls om honom här kan jag meddela. Jag har förstått att han är en extremt synlig person i svensk media, men här var det säkert ett halvår sedan vi läste något om honom. Däremot är varumärket Icon väl spritt. När de stora globala varumärkena är på upphandlingsrunda är vi helt klart med i leken.”

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.