Indien
Indisk bilikon i graven
Hindustan Ambassador har
genom åren tillverkats i 2,5 miljoner exemplar. Under en period bestod
den indiska bilparken till 70 procent av Amby, som bilen kallas i
dagligt tal.
Modellen baseras på brittiska Morris Oxford Series III, en modell som tillverkades i Oxford åren 1956 – 59.
Företaget
Hindustan fick sin produktionsutrustning 1957 och bilen rullade ut som
Hindustan Ambassador samma år. Första åren satt en sidventilmotor på
1476 cc under huven, från 1959 fick man tillgång till en toppventilmotor
på 1489 cc och effekten 55 hästkrafter från BMC.
Från
slutet av 1970-talet blev tillgänglig med dieselmotor, den första
personbilsdieseln i landet. I början på 90-talet erbjöds en större
bensinmotor från Suzuki.
De
senaste åren har billigare importmärken konkurrerat ut Ambyn som sålt
dåligt och orsakat Hindustanföretaget stora förluster. 2011 förbjöds
försäljning av taxiversionen på grund av för höga utsläpp i elva indiska
storstäder.
Senaste året har
endast ett par tusen exemplar sålts och i helgen meddelade Hindustan
Motors att man lägger ner tillverkningen. Många indier förknippar bilen
med landets självständighet och anser den som Indiens första bil, trots
att den är i stor sett identisk med Morrisen från Oxford.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.