Lego bryter med oljebolaget

Nu är det slut med Lego-byggsatser av bensinstationer med oljebolaget Shells logga. Efter månader av påtryckningar från miljöorganisationen Greenpeace bryter leksakstillverkaren samarbetet.

Det blir inga fler byggsatser med Shells logga när det nuvarande kontraktet löper ut, skriver Legos koncernchef Jørgen Vig Knudstorp i Politiken.

– Vi är väldigt nöjda med Legos beslut att, efter nära ett halvt sekels partnerskap, överge framtida samarbeten med Shell. Nu visar Lego på riktigt miljö- och klimatansvar. Det har alltid varit obegripligt för mig varför de skulle samarbeta med en av världens värsta klimatbovar, skriver Annika Jacobson, chef på Greenpeace i Sverige i ett pressmeddelande.

Vig Knudstorp gör dock klart att Lego inte gillar Greenpeace metoder. Miljöorganisationen borde tagit striden direkt med Shell, menar han.

“Vi menar att Legos varumärke, och alla som tycker om kreativ lek, aldrig borde dragits i i kontroversen mellan Greenpeace och Shell”.

Greenpeace påtryckningar har bland annat tagit sig uttryck i en protestlista som en miljon konsumenter skrivit på. Pr-värdet för Shells rätt att sälja Legobyggsatserna på sina bensinstationer har värderats till 600 miljoner danska kronor.

 

 

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.