SAS
SAS varnar för lågt aktieägarvärde: ”Svårt budskap att ge”
Efter år av förluster redovisar krisande SAS för första gången sedan 2019 ett kvartal med vinst, på 457 Mkr. Ett klart uppsving från motsvarande kvartal 2022 då bolaget istället redovisade en förlust på nära 2 miljarder.
“Vi har jobbat väldigt hårt för att komma hit och vi kan konstatera att marknaden är tillbaka. Sju miljoner passagerare flög med oss under det senaste kvartalet”, säger flygbolagets VD Anko van der Werff till Affärsvärlden.
Motsvarande kvartal ifjol, kraftigt påverkad av pilotstrejken, mäktade SAS bara med att få upp knappa 5 miljoner passagerare i luften.
Redan innan pandemin hade SAS problem med lönsamheten, men coronavirusets framfart fick bägaren att rinna över. Efter miljardförlusterna lanserade SAS sin transformationsplan SAS Forward för att vända skutan. För att påskynda processen lämnade bolaget i mitten av 2022 in en ansökan om att inleda ett så kallat Chapter 11-förfarande i USA. I svenska mått motsvarar det en företagsrekonstruktion, men med fler befogenheter. Amerikanska konkursbon har till exempel speciella rättigheter att säga upp avtal ensidigt.
SAS tio största ägare
Ägare | Andel |
Government of Denmark | 21,80% |
Regeringskansliet | 21,80% |
Wallenberg Investments | 3,42% |
Handelsbanken Fonder | 1,01% |
Gerald Engström | 0,79% |
SEB Fonder | 0,66% |
Avanza Pension | 0,30% |
Swedbank Försäkring | 0,25% |
Nordea Liv & Pension | 0,18% |
Danica Pension | 0,15% |
Källa: Holdings
Innan 8 januari måste SAS ha presenterat en plan för Chapter 11, men redan i slutet av september ska bolaget ha hittat nya investerare.
“Alla är såklart intresserade av att veta hur det går, men jag kommer inte kunna ge några detaljer. Men det går i rätt riktning”, säger van der Werff.
Vill inte spekulera om Lufthansa
Förra året säkrade SAS ett lån på cirka 7 miljarder kronor i ett avtal med fonder som förvaltas av amerikanska riskkapitalbolaget Apollo Global Management. Enligt uppgifter till Reuters planerar samma bolag att ansöka om en majoritetsposition i SAS. EU-regler kräver dock att en majoritet av ägandet i europeiska flygbolag ska vara lokalt.
Det finns även spekulationer om en konsolidering bland europeiska flygbolag. Tyska Lufthansa skulle kunna vara en möjlig köpare av SAS, sa Sydbanks flyganalytiker Jacob Pedersen i en intervju med SvD i våras.
Finns det några sådana planer?
“Jag kan inte säga något eller spekulera”, säger van der Werff.
Men det låter som att ni är nära att ro det här i hamn?
“Vi ser åtminstone ett stort intresse. Och vi förhandlar med de ledande parterna.”
För ni dialog med de svenska ägarna?
“Jag beundrar att du försöker, men jag kommer inte säga vilka vi har samtalet med.”
Till aktieägarna: “Skyldig att vara tydliga”
Att SAS äntligen går med vinst var bränsle för börsen och aktien rusar tvåsiffrigt under fredagen. Aktien kostar i skrivande stund 42 öre och har under det senaste året tappat 25%. SAS har nu ett börsvärde på 3 miljarder. På bolagets hemsida står det klart och tydligt att “eftersom aktieägare har lägre prioritet än borgenärer, är förväntan för närvarande att det inte kommer att finnas något eller mycket litet värde kvar för befintliga aktieägare i SAS AB efter att bolagets rekonstruktionsprocess är genomförd.” Något som VD bekräftar.
Alla analytiker som följer aktien har satt säljstämpel på SAS.
“Det är naturligtvis ett väldigt svårt budskap att ge. Men vi har en skyldighet att vara mycket tydliga och exakta. Så det är precis vad vi har sagt. Men man måste förstå var det här företaget kom ifrån, och återuppbyggnaden eller omstruktureringsprocessen som vi går igenom”, säger Anko van der Werff som själv inte äger några aktier i bolaget.
Kommer SAS avnoteras?
“Jag kan inte spekulera. Vi är fokuserade på kapitalresningen. Och sedan måste vi få till godkännandet i den amerikanska domstolen som blir i slutet av året.”
Anko van der Werff berättar att han just nu befinner sig på kontoret i Stockholm.
“Vi jobbar hårt med att få in kapital till bolaget. Och sedan jobbar ju resten av styrkan med att hålla igång flygverksamheten.”
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.