Sprays aktiekurs ska höjas genom utdelning av Lycos

Bättre information till aktieägarna och en eventuell utdelning av innehavet i Lycos, så ska Spray Ventures råda bot på den vikande aktiekursen. Det säger bolagets grundare Johan Ihrfelt och Jonas Svensson.

Enligt Jonas Svensson är ledningen inte främmande för att dela ut Lycosaktierna till Spray Ventures aktieägare. ”Vi gjorde så med Razorfish och det kan mycket väl hända att vi gör det även med Lycosinnehavet”, säger Jonas Svensson.

När Jonas Svensson och Johan Ihrfelt i morse äntrade scenen på Veckans Affärers frukostklubb på Grand Hotell gick stor del av tiden åt till att försvara försäljningen av portalbolaget Spray Networks till Lycos Europé. ”Vi har gjort en sund affär och är stolta över att ha hittat en partner som passar oss bra. Det finns många likheter mellan bolagen och tillsammans är vi nu värdiga konkurrenter med Yahoo på Europanivå. Dessutom har värdet på Lycos gått upp med 30 procent sedan vi skrev under affären”, säger Johan Ihrfelt, f d VD för Spray Networks, numera vice VD i Lycos Europé.

Den fråga som är mest angelägen på hemmaplan är dock hur Spray Ventures ska råda bot på sin vikande aktiekurs. Spray Ventures-aktien, som sedan förra hösten har handlats inofficiellt hos Hagströmer & Qviberg, har fallit fritt sedan affären med Lycos. Aktien, som som högst har varit uppe i 25 000 kronor, sjönk med 25 procent dagarna efter affären och handlas nu runt 3 000 kronor. Nyligen meddelade dock Spray att man framöver ska ägna mer tid till att informera marknaden om bolagets verksamhet, d v s kursvård. Närmast sker det i en bokslutskommuniké, som släpps inom två veckor, där siffrorna från årsskiftet fram till augusti redovisas. ”Vi har idag 5 000 aktieägare som dagligen får sin bild av Spray serverad genom medierna. Att nu förbättra informationen är ett sätt att ta död på felaktiga spekulationer och rykten som florerar kring bolaget. Och naturligtvis hoppas vi att det faktum att vi sprider kunskap om bolaget ska avspegla sig i ett ökat förtroende på marknaden”, säger Jonas Svensson.

Verksamheten i det Spray Ventures som kvarstår efter försäljningen av portalbolaget är nu uppdelad i tre delar. Dels Spray Lab, som drivs av Fabian Månsson och som ska utveckla, starta och driva nya bolag utifrån de idéer som finns i organisationen. Dels Spray Invest, som sköts av Spray Ventures VD Daniel Sachs, och som den närmaste tiden ska investera 50-100 Mkr i bolag inom vitt skilda branscher.

”Vi tänker inte ta några stora ägarandelar, det här är ett sätt att nosa på lite nya typer av verksamheter. Vi är öppna för det mesta och funderar lite på hotell, nöjesparker och andra projekt inom underhållningsområdet”, säger Jonas Svensson.

Det område där det kommer att hända mest det närmaste halvåret är dock Spray Studio, som bolagets mediedel döpts om till, och som drivs av Casten Almqvist. I denna ingår bl a tidningen Vision och Moby som är ett produktionsbolag för mobilt internet.

”Vi kommer att experimentera med såväl nyhetstjänster som e-mailtjänster och börskurser – alla former av innehåll som kommer att behövas för att fylla bredband och satsningar på mobilt internet. Vi tittar även mycket på olika typer av underhållningstjänster”, säger Jonas Svensson.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.