Raysearch: På rätt spår

Mjukvarubolaget Raysearch påverkades mycket under pandemin. Strålterapimarknaden håller på att normaliseras. Kan Raysearch få ordning på marginalerna så finns bra potential i aktien.
Raysearch
Bilden visar Raysearch produkt Raystation. Foto: Raysearch
Raysearch
Börskurs: 61,00 kr Antal aktier: 34,3 m
Börsvärde: 2 091 Mkr Nettoskuld: 414 Mkr
VD: Johan Löf Ordförande: Hans Wigzell

Raysearch (61 kr) utvecklar och säljer mjukvarulösningar för förbättrad strålbehandling av cancer. Huvudprodukten är dosplaneringssystemet RayStation som används av strålbehandlingskliniker världen över.

Bolaget grundades år 2000 har idag cirka 390 anställda. Största ägare är grundare och VD Johan Löf med drygt 18% av kapitalet och 56% av rösterna.

Affärsvärldens huvudscenario 2021 2022E 2023E 2024E
Omsättning 641 810 907 998
 – Tillväxt -1,6% +26,3% +12,0% +10,0%
Rörelseresultat -54 41 91 150
 – Rörelsemarginal -8,3% 5,0% 10,0% 15,0%
Resultat efter skatt -47 6 48 96
Vinst per aktie -1,38 0,19 1,41 2,80
Utdelning per aktie 0,00 0,00 0,00 0,00
Direktavkastning 0,0% 0,0% 0,0% 0,0%
Avkastning på eget kapital -7% 1% 7% 13%
Avkastning på operativt kapital Neg. 7% 19% 30%
Nettoskuld/Ebit -8,6 9,8 3,5 1,8
P/E neg 321,1 43,3 21,8
EV/Ebit neg 61,9 27,6 16,7
EV/Sales 3,9 3,1 2,8 2,5

2017-2019 var den organiska tillväxten för Raysearch 9,3% per år i snitt. Under pandemidrabbade 2020 sjönk omsättningen -10,3% organiskt. Ifjol växte Raysearch 1,3%.

Organisk tillväxt Genomsnittlig tillväxt per år 2019-2021  Orderingång Q1-Q3 22 vs Q1-Q3 19
Raysearch 1,0% -8%
Elekta 2,7% 4%
C-Rad 12,7% 48%

Strålterapibolagen har generellt haft det kämpigt under pandemin. 2019-2021 ökade Raysearch intäkterna 1% organiskt per år i snitt. Elekta har vuxit knappt 3% per år under motsvarande period. C-Rad har klarat sig bra och vuxit med nästan 13% i snitt under perioden.

Raysearch presenterar idag siffrorna för tredje kvartalet. I mitten av november publicerades preliminära siffror. Aktien är i skrivande stund i stort sett oförändrad.

Raysearch Q3 2022 Q3 2021 Q1-Q3 2022 Q1-Q2 2021
Orderingång 219,1 Mkr 127,9 Mkr 704,0 Mkr 462,7 Mkr
Tillväxt 71,3% -7,7% 52,2% -24,8%
Omsättning 210,9 Mkr 136,4 Mkr 579,3 Mkr 453,1 Mkr
Tillväxt 54,6% 14,5% 27,8% -7,9%
Bruttomarginal 86,4% 95,3% 90,2% 91,3%
OPEX 170,1 Mkr 156,5 Mkr 500,4 Mkr 450,4 Mkr
Ebit 12,0 Mkr -26,6 Mkr 22,0 Mkr -36,8 Mkr
Ebit-marginal 5,7% -19,5% 3,8% -8,1%
Vinst per aktie 0,29 kr -0,64 kr 0,28 kr -0,91 kr

Orderingången går åt rätt håll och steg 71% i Q3 och 52% årets första nio månader. Även omsättningstillväxten var god med 55% tillväxt i tredje kvartalet och 28% hittills i år.

Både orderingång, omsättning och rörelsemarginal varierar en hel del på kvartalsbasis. Likaså bruttomarginalen där högre andel hårdvaruleveranser, som i Q3 i år, pressar bruttomarginalen.

Senaste åren har Raysearch haft en hög kostnadsnivå. Intrycket är att ledningen var relativt sena med att göra kostnadsneddragningar under pandemin när efterfrågan minskade. Under fjolåret startade ledningen initiativ för att minska kostnadsnivån. Bolaget flyttade till ett nytt kontor i början av 2022.

Senaste året har antalet anställda minskat med 13%. Kostnaderna för resor och marknadsevent uppges vara halverade jämfört med nivån innan pandemin. Möjligen bidrar fler digitala möten positivt.

Period CFO
Nov 2022 – Henrik Bergentoft
April 2022 – nov 2022 (t.f  CFO) Björn Hårdemark
Nov 2021 – april 2022 Torbjörn Wingårdh
mars 2015 – nov 2021  Peter Thysell

Raysearch har haft ökade kostnader på grund av förbättringsinitiativ på finansavdelning där syftet är att stärka den finansiella rapporteringen. Det har varit personalomsättning på CFO-rollen. Torbjörn Wingårdh som började för cirka ett år sedan slutade efter cirka 5 månader. Från mitten av november är Henrik Bergentoft ny finanschef som närmast kommer från motsvarande roll hos branschkollegan C-Rad. Att Raysearch rapporterar cirka två månader efter kvartalsslutet ger inga pluspoäng.

På förmiddagens telefonkonferens uppgav VD Johan Löf att aktiviteten på marknaden i stort är tillbaka på nivåerna före pandemin. Aktivitetsnivå i Nordamerika, Europa och Japan beskrivs som god. I Kina och Indien är aktiviteten lägre jämfört med innan pandemin.

Geografiskt sett är intäkterna i Nordamerika nu tillbaka på samma nivå som 2019. I segment Europa/övriga världen ligger intäkterna en bit under 2019 års nivå. Medan Asien har vuxit fint även under pandemin.

10% marknadsandel

Raysearchs huvudprodukt är dosplaneringssystemet Raystation. Den adresserbara marknaden utgörs av omkring 8000 cancerkliniker globalt sett. I pengar räknat spås marknaden växa med 7-8% per år framöver enligt branschbedömare. Tillväxten för mjukvarulösningar spås vara högre.

Maskintillverkarna som säljer strålkanonerna (på branschspråk linacs) men erbjuder också konkurrerande mjuklösningar. Varian som dominerar marknaden för linacs har en lösning kallad Eclipse. Varian ägs av numera av tyska Siemens Healthineers. Elektas system kallas Monaco och Philips säljer sitt system Pinnacle.

Raystation Antal system Marknadsandel
Nordamerika 258 11%
Europa/Afrika 224 19%
Japan 200 29%
Globalt 820 10%

Raysearch har runt 10% marknadsandel globalt sett av dosplaneringssystem. Avseende nyförsäljning ligger andelen på runt 15-20%. Bolaget är särskilt starka i Benelux-området i Europa och även på den japanska marknaden. I Japan har Raysearch cirka 200 dosplaneringssystem av totala cirka 700 kliniker. Raysearch har nära samarbete med Hitachi som distribuerar RayStation i Japan.

Raysearch konkurrensfördelar är hög beräkningshastighet, stöd för adaptiv strålbehandling, automatiserade arbetsflöden samt användarvänliga gränssnitt. Raystation är maskinoberoende och kan alltså användas på både Varians och Elektas strålkanoner.

Varian och Elekta vill paketera lösningar med både linac, dosplaneringssystem och andra tillhörande lösningar. Upphandlingar av dosplaneringssystem på de större klinikerna sker allt oftare separat enligt Raysearch. Mindre cancerkliniker har oftast både mjukvarusystem och behandlingsmaskiner från en enda leverantör och utgör runt 80% av det totala antalet kliniker. Där finns tillväxtpotential för Raysearch. Ett potentiellt hot är Elektas MR-Linac Unity som kombinerar en strålkanon med en MR-kamera (Magnetisk resonanstomografi). Där är nämligen all dosplaneringsmjukvara integrerad.

Inom de mer avancerade segmenten för så kallad proton- och koljonbehandlingar har RaySearch vunnit cirka 8 av 10 order för dosplaneringssystem under de senaste åren. Bolaget har i dessa nischsegment mer än hälften av den globala marknaden.

Varian lämnar protonområdet

Nyligen meddelade Varian att de kommer lämna segmentet för protonbehandlingar. Belgiska IBA är marknadsledande inom protonlösningar där Varian varit IBA:s viktigaste konkurrent. Att Varian lämnar protonområdet borde vara bra för Raysearch då de kan sälja in sina mjukvarulösningar och att konkurrensen minskar. I somras valdes IBA ut som ensam leverantör vid en stor upphandling inom proton-området i Spanien.

Utöver Raystation har Raysearch satsat på att bredda produktportföljen genom lanseringen av onkologiinformationssystemet Raycare. Förenklat kan Raycare beskrivas som ett affärssystem för cancerkliniker och används för att optimera och effektivisera klinikernas arbete. Behandlingarna kan i högre grad individanpassas.

I september i år fick Raysearch en order från Instituto Europeo di Oncologia (IEO) avseende RayStation och RayCare till sin protonklinik i Milano. IEO är kund sedan flera år och använder RayStation för sina fotonbehandlingar. Seoul National University Hospital i Sydkorea bestämde sig under tredje kvartalet för att köpa in RayCare, efter att i april lagt en order på RayStation. Varian har konkurrerande lösning med systemet Aira och Elekta med deras Mosaiq.

Intresset för Raycare beskrivs som stort. Lösningarna är kompatibla med Accuray som är den tredje största spelaren för behandlingsmaskiner med cirka 10% marknadsandel. I oktober i år slöt GE Healthcare och Accuray ett samarbete. Generellt sker det en konsolidering på strålterapimarknaden.

Därutöver har Raysearch behandlingsstyrsystemet RayCommand samt analyssystemet RayIntelligence. Intäkterna från dessa produkter är än så länge inte betydande för koncernen.

Andra halvåret och särskilt fjärde kvartalet har historiskt sett varit det säsongsmässigt starkaste för Raysearch. Då många av kundernas budgetår löper ut. Vi skissar på 26% tillväxt på helårsbasis 2022 och en tillväxt kring 10-12% kommande år. I slutet av tredje kvartalet uppgick orderboken till drygt 1,7 miljarder (1,2). Varav 608 Mkr förväntas konverteras till intäkter kommande tolv månader. Resterande del avser främst supportåtagande som väntas intäktsföras under efterföljande fyra år.

Ökad nettoskuld

Vinstkvaliteten i Raysearch har varierat en del. Bolaget aktiverar mycket utvecklingskostnader. I tabellen intill visas bolagets fria kassaflöde i relation till rörelsevinsten under de senaste åren. Raysearch nettoskuld har ökat markant till 414 Mkr senaste året (53 Mkr nettokassa Q3 2021) beroende på ökade leasingkostnader relaterat till IFRS 16 som följd av bolagets kontorsflytt. Raysearch bryter inte ut hur stor andel av skulden som avser leasing.

Kassaflöde 2020 2021 Q1-Q3 2022
Löpande verksamheten 48,2 Mkr -28,6 Mkr 214,2 Mkr
Investeringsverksamheten -20,7 Mkr -39,2 Mkr -180,3 Mkr
Fritt kassaflöde 27,4 Mkr -67,8 Mkr 33,9 Mkr
Ebit -3,5 Mkr -53,3 Mkr 22,0 Mkr

 

Givet mjukvaruinslaget och bruttomarginaler kring 90% så finns potential till att Raysearch återigen kan nå rörelsemarginaler kring 20% eller mer. Vi skissar på 15% år 2024.

Använder vi en multipel på 20 gånger rörelsevinsten finns 30% uppsida på sikt. Raysearch problem senaste åren har varit en för hög kostnadsnivå i kombination med volatil utveckling på kvartalsbasis. Sett över ett år har Raysearch-aktien klarat sig bättre än de flesta andra strålterapibolag.

Bolag Avkastning 1 år % P/E 2023E EV/Ebit 2023E EV/Sales 2023E Ebit-marginal 2023E % Årlig tillväxt 2023E-2024E %
Raysearch 12,3 43,3 27,6 2,8 10,0 11,0
Elekta -43,1 16,4 13,8 1,6 11,8 6,7
C-Rad -22,5 25,6 18,8 3,3 17,4 19,5
Siemens Healthineers -20,9 23,8 21,6 3,3 15,1 4,5
Accuray -57,3 33,9 0,7 2,1 5,3
ViewRay -12,2 neg neg 5,5 -70,4 33,5
IBA 1,4 42,1 16,6 0,7 4,0 17,6
Genomsnitt -20,3 30,2 22,1 2,5 -1,4 14,0
Källa: Affärsvärlden / Factset

Hans Wigzell tillträdde som ny ordförande i september då Lars Wollung lämnade på grund tidsbrist till följd av andra operativa uppdrag. I november valdes aktiespar-profilen Günther Mårder, som är VD för branschorganisationen Företagarna, in som ny styrelseledamot i bolaget.

Utvecklingen under årets första nio månader är ett steg i rätt riktning för Raysearch. Bolaget har en bättre kostnadskontroll än tidigare. Förhoppningsvis syns effekterna av kostnadsbesparingsåtgärderna under kommande år. Att intresset för produkten Raycare ökar är positivt. Tillväxtpotentialen är fortsatt god.

I somras sålde VD Johan Löf aktier för drygt 20 Mkr på kurser kring 67 kronor per aktie. Ingen insider har köpt aktier senaste åren. Orderboken är rekordhög och kan Raysearch få ordning på marginalerna under kommande år finns bra uppsida i aktien.

Aktien är värd att ha under bevakning för investerare som gillar medicinteknikbolag med höga bruttomarginaler. Här och nu blir rådet neutral.

Tio största ägare i Raysearch Värde (Mkr) Kapital Röster
Johan Löf 378,5 18,2% 56,6%
Invesco 246,1 11,9% 3,7%
La Financière de l’Echiquier 144,5 7,0% 2,2%
Swedbank Robur Fonder 108,9 5,3% 1,6%
Första AP-fonden 101,8 4,9% 1,5%
Anders Brahme 81,7 3,9% 10,6%
Andra AP-fonden 73,9 3,6% 1,1%
Carl Filip Bergendal 72,7 3,5% 9,7%
C WorldWide Asset Management 49,9 2,4% 0,7%
Avanza Pension 35,9 1,7% 0,5%
Fem största insiders utanför topp tio Värde (Mkr) Kapital Röster
Kjell Eriksson 1,5 0,1% 0,0%
Henrik Friberger 1,0 0,0% 0,0%
David Hedfors 0,8 0,0% 0,0%
Britta Wallgren 0,3 0,0% 0,0%
Lars Jordeby 0,1 0,0% 0,0%
Källa: Holdings Totalt insynsägande:  22,0% 66,4%
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Här hittar du alla analyser