Zaptec: Laddar för marginalexpansion

Antalet elbilar ökar och behovet av laddboxar likaså. Norska Zaptec växer riktigt fort men har haft problem med sjunkande marginaler och svagt kassaflöde. Kan bolaget få upp lönsamheten är potentialen stor.
Zaptec: Laddar för marginalexpansion - zapcom-41-1
Foto: Zaptec
Zaptec (NOK)
Börskurs: 29,00 NOK Antal aktier: 87,5 m
Börsvärde: 2 538 miljoner Nettokassa: 231 miljoner
VD: Peter Badenfleth-Hansen Ordförande: Stig Harry Christiansen

Norska Zaptec (29 NOK) säljer laddboxar, laddstationer och tillhörande mjukvara för laddning av elbilar till privatpersoner, företag och kommuner.

Företaget grundades i Norge 2012 som ett teknikbolag men omstrukturerades till en renodlad spelare inom elbilsladdning under 2016. På rullande tolv månader omsätter koncernen 900 Mkr och har kontor i åtta länder. Strax över 30% av bolagets intäkter kommer från norska marknaden, andra viktiga marknader är Sverige (22%) och Schweiz (28%).

Peter Bardenfleth-Hansen är VD på bolaget sedan början av 2022. Han har tidigare varit högt uppsatt chef på Tesla i 9 år och var med och introducerade elbilsmärket i Norden. Han har även suttit i styrelsen för el-lastbilstillverkaren Volta Trucks. Bardenfleth-Hansen äger aktier för dryg 6 Mkr.

Huvudägare i Zaptec är den norska miljardären och serieentreprenören Lars Helge Helvig via ägarbolaget Valinor. Valinor startades som ett ägarbolag till Norsk Vind AS, som Helvig var med och grundade 1996. Norsk Vind växte och blev senare den största privata byggaren av vindkraft i Norge. 90% av vinsterna från Norsk Vind återinvesterades i andra hållbarhetsinvesteringar, bland annat Zaptec där Helvig klev in som ägare år 2014.

Affärsvärldens huvudscenario 2022 2023E 2024E 2025E
Omsättning 759 1 351 1 783 2 140
 – Tillväxt +55,2% +78,0% +32,0% +20,0%
Rörelseresultat -17 54 125 214
 – Rörelsemarginal -2,2% 4,0% 7,0% 10,0%
Resultat efter skatt -23 41 93 159
Vinst per aktie -0,31 0,46 1,06 1,81
Utdelning per aktie 0,00 0,00 0,00 0,00
Direktavkastning 0,0% 0,0% 0,0% 0,0%
Avkastning på eget kapital -6% 8% 13% 19%
Avkastning på operativt kapital Neg. 22% 32% 44%
Nettoskuld/Ebit 3,8 -3,5 -1,4 -1,1
P/E -92,2 63,0 27,4 16,0
EV/Ebit -138,3 42,7 18,5 10,8
EV/Sales 3,0 1,7 1,3 1,1
Kommentar: Zaptec är noterade på Oslo Börs och redovisar i NOK.

Zaptec har sålt över 150 000 laddpunkter sedan grundandet. Två av bolagets flaggskeppsprodukter är Zaptec Pro (för företagskunder) och Zaptec Go (för privatkunder).

Laddaren Zaptec Pro är särskilt framtagen för bostadsrättsföreningar, företag och stora parker. Inom publika laddare är konkurrensen lägre och marginalen något högre.

Egen teknologi för fasbalansering

Bolaget har utvecklat en egen teknik för fasbalansering. Mer om hur tekniken fungerar hittar du här. Teknologin gör det möjligt för laddsystemet att utnyttja den tillgängliga strömmen effektivare jämfört med andra laddstationer. Enligt bolaget själva ger det upp till 66% bättre utnyttjande av tillgänglig ström. Zaptec beviljades patent för denna laddningsteknik under 2023. Patentet gavs ut av Europeiska Patentverket och är giltigt i hela Europa.

Laddaren mot privatpersoner är Zaptec Go, en liten laddbox (22 kilowatt). Priset ligger på runt 6500 kr inklusive installation. Det är relativt lågt jämfört med konkurrenter. Laddaren rankas kontinuerligt högt av oberoende utvärderare. Vid en utvärdering av Hemfakta (som testar konsumentprodukter) testades laddboxar till hemmet och där rankades Zaptec Go som bäst i test 2023. Zaptec Go var även bästa laddbox i budgetkategorin. Andra utmärkelser produkten fått är Red dot design awards 2022 och NAF bäst i test 2022.

På privatsidan verkar styrkan vara att laddaren har ett attraktivt pris. Bolaget framhäver också att den är liten och stilren utan att tumma på funktionalitet eller prestanda.

Stark tillväxt

De senaste åren har Zaptec vuxit fort. Omsättningen har stigit från drygt 150 Mkr år 2019 till över 750 Mkr ifjol. Under 2022 landade tillväxten på 55%.

Tillväxtdrivaren är bolagets exportaffär. Koncernen har vuxit med 18% i snitt på den norska marknaden senaste åren samt över 200% årligen på övriga marknader. Största exportmarknaderna är Sverige, Danmark, Schweiz och Island. Under 2023 kommer bolaget börja sälja laddare i Spanien och Italien.

Zaptec lyfter själva fram rörelsemarginalen före avskrivningar (Ebitda) som varit 10,2% i snitt mellan 2019-2021. Under 2022 pressades marginalen av bland annat komponentbrist och bolaget vände till förlust på Ebita-nivå. Kassaflödet var samtidigt svagt på -49 Mkr. I början av 2023 fyllde Zaptec på kassan genom en riktad nyemission på 300 Mkr.

Zaptec Q1 2023 Q1 2022
Omsättning 271 Mkr 132 Mkr
Tillväxt 105% 164%
Bruttomarginal 41% 46%
Rörelsekostnader 108 Mkr 61 Mkr
Rörelseresultat -1,1 MKr -4,4 Mkr
Ebit-marginal -0,4% -3,3%

Inledningen på 2023 var starkt med dubblerad försäljning. Omsättningen landade på 271 Mkr (132). Jämfört med Q4 2022 steg omsättningen med 9%. Orderingången var starkt och uppgick till hela 587 Mkr (193). Under 2022 uppgick orderingången till 932 Mkr på helårsbasis jämförelsevis.

Positivt är att lönsamheten förbättrades jämfört med Q4 2022. Då låg bruttomarginalen på 38,1% men förbättrades 3,4%-enheter till 41,5% i Q1.

Den svaga punkten var återigen kassaflödet. Zaptec binder mycket kapital i kundfordringar och lager när bolaget växer. Före rörelsekapitalförändringar var bolagets löpande kassaflöde +12 Mkr. Löpande kassaflödet efter rörelsekapital landade på -102 Mkr. Zaptec hade vid utgången av Q1 en nettokassa på 231 Mkr.

Växande marknad

Marknaden för laddstolpar växer kraftigt. Zaptecs hemmamarknad Norge är unik globalt sett med över 700 000 laddbara fordon ute på marknaden (22,9% av totala bilflottan). 90% av all nybilsförsäljning i Norge under 2023 har varit laddbara bilar. I Sverige har antalet laddbara bilar femdubblats sedan 2019 i takt med omställningen till fossilfritt bränsle.

Statliga stöd som subventioner är en viktig drivare för marknaden. Ett exempel på detta är Tyskland. Tidigare gav den tyska staten elbilsköpare 6000 euro i stöd vid elbilsköp, samtidigt som biltillverkaren själv gav köparen ytterligare 3000 euro. Denna ersättningsnivå har nu sänkts till att köpare får mellan 3000 och 4500 euro. Under helåret 2022 (när tidigare ersättningsnivå gällde) var 31% av alla nyköp elbilar eller hybrider. Hitintills i år har denna siffra sjunkit med 11%-enheter, nu är 20% av nyköpen laddbara bilar (se tabell ovan).

Även i Sverige har klimatbonusen tagits bort, detta gjorde att Mobility Sweden nyligen sänkte sin helårsprognos på antalet sålda elbilar 2023.

Framtiden för elbilsmarknaden ser dock fortsatt ljus ut. Konkurrenten Charge Amps lyfte i sin årsredovisning 2022 att marknaden för elbilsladdare i Europa uppgick till 1,3 miljarder euro år 2020 och väntas växa med cirka 29% per år till 4,7 miljarder euro år 2025.

Tillväxten drivs av att elbilsflottan ökar samt att det idag finns för få publika laddpunkter. I Sverige finns omkring 26 600 laddpunkter (varav omkring 3000 snabbladdare). Det motsvarar omkring 18 fordon per offentlig punkt. Mobility Sweden gjorde förra året en undersökning som visade att en majoritet av elbilsägarna tycker det finns för få laddpunkter.

Marginalpress

Marknaden för laddboxar är konkurrensutsatt. Några konkurrenter är ABB, Garo, Charge Amps, Defa, Easee, och CTEK. Inträdesbarriärerna på marknaden är relativt låga. Risken är att prispressen ökar.

Många av bolagen satsar nämligen på tillväxt och försöker ta marknadsandelar på bekostnad av lönsamhet. Garos verksamhet inom laddboxar (E-mobility) tjänade runt 20% häromåret men deras marginaler har pressats en hel del. Delvis beroende på den globala komponentbrist som påverkar många bolag senaste åren.

Även Zaptecs marginaler har fallit. Under 2022 vände Zaptec till förlust. Tappet i lönsamhet beror delvis på komponentbrist. Men ökad konkurrens är troligen också en del av förklaringen. Dels för att det pressar aktörerna att lägga mer pengar på produktutveckling (R&D) för att hålla sina produkter relevanta. Dels för att priserna på marknaden pressas.

När vi analyserade Zaptec förra sommaren gjorde vi en prisjämförelse mellan olika laddboxar på marknaden. Sedan dess verkar priserna ha sjunkit. Detta trots inflation. Zaptec nämner i årsredovisningen för 2022 att bolaget gjort ”prisjusteringar för att vara konkurrenskraftig på vissa marknader”. I klartext har bolaget alltså sänkt priserna.

Prisjämförelse Produkt Effekt Pris ink installation efter avdrag idag (SEK) Pris ink installation efter avdrag vid förra analysen (SEK) Prisförändring mot föregående år
Zaptec Zaptec Go 22kW                                   6 479                                      7 308 -11%
Charge Amps Charge Amps Halo 11kW                                   7 715                                   8 436 -9%
Garo Garo GLB 22kW                              10 032                                    10 032 0%
ABB ABB Terra Laddbox 22kW                            9 495
CTEK CTEK Chargestorm 22kW                               10 195
Defa DEFA Power 22kW                                      7 890

Easee säljförbud

Norska Easee grundades 2018 och har växt explosionsartat sedan dess.

Elsäkerhetsverket införde tidigare i år ett försäljningsförbud för Easee och bolaget får inte längre sälja laddarna Home eller Charge på svenska marknaden. Det finns idag cirka 100 000 laddboxar av dessa modeller installerade i Sverige.

Anledningen till förbudet är att Easees jordfelsbrytarlösning samt så kallade DC-skydd inte uppfyller kraven. Easee har använt sig av en elektronisk jordfelsbrytare i stället för en elektromekanisk. Dessutom saknar laddarna en fysisk testknapp och inspektörerna vid Elsäkerhetsverket menade att det fanns risk att jordfelsbrytaren inte alltid löser ut som den ska.

Efter Sveriges försäljningsförbud granskade även Norska myndigheten Nkom Easee och drog samma slutsats. Om inget annat land invänder mot besluten kan detta innebära säljstopp i hela EES och EU.

Samtidigt gjordes samma tester på flertalet andra tillverkare av laddare. Zaptec var en av aktörerna som testades och fick godkänt.

Vid förra årets genomgång kartlagde vi priserna för laddboxarna för Zaptec, Charge Amps, Garo och Easee. Priserna på Zaptec Go och Charge Amps Halo verkar ha sänkts med omkring 10%. Garo har bibehållit sitt höga pris. Norska Easee har varit en av de snabbast växande aktörerna i både Norge och Sverige de senaste åren. Bolaget har numera tvingats till säljstopp i Sverige (se faktarutan intill).

Prognoser och värdering

Den starka orderingången i det första kvartalet indikerar god tillväxt för helåret 2023. Totala orderstocken uppgår till 489 Mkr och ska levereras under 2023. Ledningen uppger att de har fokus på att hålla kostnaderna i schack och förväntar sig stigande marginaler kommande kvartal.

Vi räknar med 78% tillväxt på helårsbasis 2023. Analytikerkonsensus (ett fåtal analytiker) räknar med 112% tillväxt jämförelsevis. För 2024 och 2025 skissar vi på 32 respektive 20% tillväxt.

Marginalmässigt skissar vi på 4% i år och 10% i slutet av prognoshorisonten. Analytikerna räknar med 12,5% år 2025. Använder vi en multipel på 16x rörelsevinsten finns uppsida på omkring 45% på sikt. Det är inte otänkbart att Zaptec kommer värderas högre än så. Samtidigt är osäkerheten gällande tillväxten också stor.

Bolag Avkastning 1 år % P/E 2024E EV/Ebit 2024E EV/Sales 2024E Ebit-marginal 2024E % Årlig tillväxt 2024E-2025E %
Zaptec -25,7 27,4 18,5 1,3 7,0 26,0
Garo -62,6 15,4 12,4 1,8 14,2 18,4
CTEK -72,9 25,1 27,2 1,4 5,2 15,6
Kempower 164,9 70,2 51,8 4,8 9,2 40,3
Wallbox -42,9 neg neg 1,8 -7,9 69,0
Genomsnitt -7,9 34,5 27,5 2,2 5,5 33,9
Källa: Affärsvärlden / Factset

Marknaden för elbilsladdning kommer fortsätta växa under lång tid framöver. Vilka aktörer som blir de långsiktiga vinnarna är svårt att sia om.

Zaptec har fint tillväxtmomentum och verkar ta marknadsandelar på flertalet europeiska marknader. Bolagets egenutvecklade (och numera patenterade) teknik samt stora installera bas skapar en slags vallgrav, hur stark den är får framtiden utvisa.

Så agerar insiders

Senaste året har insiders köpt aktier för 3,2 Mkr i Zaptec. Inga försäljningar finns registrerade. Generellt är insynsägandet i bolaget relativt klent (2,5% av aktierna).

Knäckfrågan blir när (och om) Zaptecs marginaler kan börja skala. Fortsätter Zaptec växa och bevisar sin skalbarhet finns stor uppsida (optimistiskt scenario). Risken är att konkurrensen fortsätter hårdna och att det aldrig riktigt lossnar (pessimistiskt scenario).

Zaptec-aktien kan möjligen vara ett alternativ för den som gillar snabbväxande bolag. Flera av bolagen som säljer laddboxar har utvecklats svagt på börsen senaste åren. Finska Kempower är undantaget. Zaptec växer fort och uppsidan är helt okej. Bolaget ruvar dessutom på en solid nettokassa efter vårens riktade emission. Rådet blir köp.

Tio största ägare i Zaptec (NOK) Värde (MNOK) Andel
Lars Helge Helvig 304,7 11,9%
Nordnet Bank AB 283,4 11,1%
DNB Asset Management AS 221,6 8,6%
Avanza Bank AB 174,0 6,8%
Ålandsbanken Fonder 71,7 2,8%
Fondita Fund Management 64,9 2,5%
Taiga Fund Management AS 59,2 2,3%
Aktia Asset Management 48,6 1,9%
Erik Must 45,6 1,8%
Swedbank Robur Fonder 42,5 1,7%
Fem största insiders utanför topp tio Värde (MNOK) Andel
Kurt Østrem 29,6 1,2%
Peter Bardenfleth-Hansen 6,4 0,3%
Christian Rangen 5,5 0,2%
Knut Braut 5,6 0,2%
Peacock & Stargazer AS 4,4 0,2%
Källa: Holdings Totalt insynsägande:  2,2%
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Här hittar du alla analyser

Annons från Trapets