Bunkringseffekt i Icas föräljningssiffror

Ica har under februari månad märkt av en viss effekt av att kunder har "bunkrat" varor som en följd av oro för coronaviruset. Icas kommunikationschef Ola Fernvall vill emellertid tona ned omfattningen av hur det har påverkat Icas försäljning.

”Ja någon effekt kan man väl säga att det har varit. Det får man nog säga. Till kvartalsrapporten kan vi ge lite mer färg på det här och hur det har påverkat”, säger Ola Fernvall till Nyhetsbyrån Direkt.

Han påpekar att om man har följt rapporteringen i media kan man ha fått en känsla av att hela Sverige har bunkrat och tömt butikerna.

”Det har vi försökt att moderera lite. Det stämmer att så har varit fallet på vissa platser, i vissa butiker och för vissa varugrupper. Det är framförallt ett storstadsfenomen”, säger han.

På måndagsmorgonen redovisade Ica att de svenska butikerna ökat sin jämförbara försäljning med 8,2 procent i februari. Kalendereffekten bedömdes ha varit +3,8 procent, vilket till stor del förklaras av skottdagen, enligt Ica.

Rensat för kalendern var uppgången i februari 4,4 procent, en ökning från +3,4 procent i januariförsäljningen.

Hur stor ”bunkringseffekten” har varit vill eller kan inte Ica kvantifiera.

”Bunkringseffekten har märkts främst i storstadsområdena men mindre i andra delar. Det har också varit andra faktorer som påverkat och vi måste analysera mer vad det är som har drivit försäljningen innan vi kan kvantifiera effekten”, säger Ola Fernvall.

Han tar upp att det är många olika delar som samspelar och som kan ha påverkat en viss butik som har fått slut på vissa varor. Efter sportlovet är det vanligtvis många som har varit borta och storhandlar när man kommer hem. Det sammanträffade också på vissa håll med en lönehelg, påpekar Ola Fernvall.

När det kommer till varugrupperna har både Apoteket Hjärtat och Ica Sverige rätt naturligt märkt en stor ökning av försäljningen av handsprit.

”Sedan har det varit kolonialvaror som pasta, ris, en del konserver och så som inte vanligtvis säljer så mycket. Tonfisk och fiskbullar”, säger han.

Har den här trenden fortsatt under mars?

”Jag vill inte säga så mycket mer om det. Det är svårt att säga om det har varit i samma utsträckning eller inte”, säger han.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.