Samsung tappar marknadsandelar i Kina

Samsung halkade i fjärde kvartalet ned till en tredjeplats på smartphonemarknaden i Kina.

Det sydkoreanska bolaget hade en marknadsandel på 9,8 procent medan Apple knep 10,9 procent. Det visar statistik från Strategy Analytics, skriver Korea Bizwire.

Kinesiska Xiaomi gick om Samsung redan i tredje kvartalet och var kvar i toppen även i slutet av 2014. För helåret 2014 var Samsung dock fortfarande störst med en andel på 13,8 procent, strax före Xiaomis 13,6 procent och Apple med sina 7,3 procent.

Samsung jagas samtidigt av flera andra kinesiska bolag, inte minst Huawei och Lenovo vars marknadsandelar i fjärde kvartalet var 9,7 respektive 9,1 procent.

 

 

nullnull

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.