”Zodiak uppköpskandidat”

Nu är tungviktarna ute ur rapportmörkret. Nervositeten var massiv inför Volvos rapport förra veckan. Kursreaktionen kan sammanfattas som en stor suck av lättnad.

– Rapporterna var hyggliga överlag. Men det blev en överreaktion på Volvo. Uppenbarligen gillade man marginalerna så mycket att man struntade i orderingången. Det är klart att Volvo snart börjar förlora pengar i USA. Där var ju orderingången ner 80 procent. Men den största grejen var att den sjönk 4 procent i Europa. Men ingen brydde sig, säger ett par signalröda byxor.

Och tonen blir dystrare ju längre lunchen lider.

– Resten av maj blir skakig. Vi kastas mellan hopp och förtvivlan och det är makro som avgör. Om det kommer svaga USA-siffror så är det kört, säger rödbyxan och sätter modstulet kniven i fyra influgna vita sparrisar med tryffelhollandaise för 185 kronor.

Men alla håller inte med. En annan säger att nu när alla snackar om att det ska gå ned i maj, lär det bli precis tvärtom.

– I fjol i maj fanns det en ganska utbredd konjunkturrädsla. Där är vi inte nu. I förra veckan när det var oroligt märktes ingenting i fondflödena, säger en nyuppsydd vårkostym från Bauers skrädderi på Brunnsgatan i Stockholm.

Men den stora snackisen runt Stureplan är förstås Carnegies helvetesvecka. Först tradingförlusten och sedan kopplingen till insiderhärvan. Det florerar konspirationsteorier kring tradingsmällen som spänner över allt från personliga vendettor till att ledningen vill pressa ner kursen för att maximera sina incitamentsprogram.

– Oavsett vilket är det klantigt skött från Carnegies sida, hela det här upplägget att gå via media i stället för att snacka med killarna. Jag tror att Carnegie tar höjd. Man har hyggligt stora friheter att värdera de där affärerna så att det passar ens syften, säger en grånad mäklare.

– Carnegie har det kämpigt nu. Q1 var uselt, trots en kanonmarknad. Och nu det här. Efter vad jag hör från mina gamla polare kommer de inte ut ur tunneln än på ett tag. Så jag har sålt mina aktier, säger en tidigare anställd och sätter tänderna i ett dilamm med rosmarinsky.

Media är en annan sektor som exploderar av rykten. Internationellt är det hela havet stormar: Murdoch vill köpa Wall Street Journal, Thomson tar Reuters och tv-produktionsbolaget Endemol sägs ha över 20 friare.

– Endemol går inte för mindre än 25 gånger vinsten. Den som vinner den striden lär gå vidare och suga upp fler produktionsbolag. Vad handlas svenska Zodiak till? Tolv gånger vinsten. Det är en klockren kandidat, säger en Golvetvän.

En favorit i repris är att Schibsted är ute efter Metro. Gratistidningen Punkt.se ska vara avsedd att sänka Metro på hemmamarknaden så att norrmännen kan lägga lovikkavantarna på hela härligheten till ett rimligt pris, lyder resonemanget.

Och spekulationerna om vem som ska ta över efter Pelle Törnberg på Metro surrar. Senast i raden nämns Johan Kinnander, som överraskande hoppade av jobbet som chef för Google i Norden.

– Oddsen är betydligt lägre för honom som ny Mr Metro än för en del andra namn som nämnts, säger en källa vars samling med visitkort är större än Micael Bindefelds.

Det sägs också att Schibsted ska göra en blueprint på sin norska succé, Nettbyn.no och starta en svensk virtuell värld.

I den verkliga världen har mediehuset rensat ordentligt i balansräkningen, sålt ut verksamheter och köpt ut minoritetsägare i en rad bolag. Men inte i Aspiro.

– Aspiro har gått jättedåligt, men samtidigt är bolaget inriktat mot unga människor och communities på mobilen, sånt som Schibsted vill ha och kan utnyttja. Jag tror att Schibsted vill köpa ut bolaget, säger en investerare som motvilligt skilts från Callaway-klubborna för en Stureplanslunch.

Vår golffantast, som heller aldrig missade en Arsenal-match under åren i London, har också ett mer udda tips:

– AIK med p/e 10 är pure content. Det är ett otroligt underutvecklat varumärke. Dessa 25 000 som troget kommer till varje hemmamatch skulle älska att ringa med ett AIK-abonnemang, surfa på AIK-bredband och så vidare i all oändlighet.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.