Eftertraktat inflationsskydd i Axfood

Dagligvarukoncernen har varit en vinnare i den nya inflationsmiljön. Men aktien har handlats upp till ovanligt höga multiplar på starka operativa resultat.
Eftertraktat inflationsskydd i Axfood - klas_balkow_q2
Axfoods VD Klas Balkow i en Willysbutik.
Axfood
Börskurs: 303,00 kr Antal aktier: 215,8 m
Börsvärde: 65 389 Mkr Nettoskuld: 7 005 Mkr
VD: Klas Balkow Ordförande: Mia Brunell Livfors

Axfood (303 kr) är den näst största koncernen inom svensk dagligvaruhandel med över 300 egenägda butiker, främst under varumärkena Willys och Hemköp.

Genom inköps- och logistikbolaget Dagab är Axfood också grossist till drygt 600 andra samverkande handlarägda butiker under ett dussintal olika koncept.

Koncernen väntas i år växa över 20% till en omsättning på drygt 70 miljarder kronor. Mycket drivet av återhämtning efter pandemin samt den nu höga matprisinflationen. Och förstås förvärvet av Bergendahls grossistverksamhet som vid köpet för ett år sedan var fjärde störst på marknaden med en årsomsättning kring 10 miljarder kronor.

Affärsvärldens huvudscenario 2021 2022E 2023E 2024E
Omsättning 57 891 71 495 75 070 77 322
 – Tillväxt +7,8% +23,5% +5,0% +3,0%
Rörelseresultat 2 704 3 146 3 378 3 480
 – Rörelsemarginal 4,7% 4,4% 4,5% 4,5%
Resultat efter skatt 2 150 2 210 2 388 2 495
Vinst per aktie 10,24 10,20 11,10 11,60
Utdelning per aktie 7,75 8,00 8,25 8,50
Direktavkastning 2,6% 2,6% 2,7% 2,8%
Avkastning på eget kapital 44% 35% 31% 30%
Avkastning på operativt kapital 41% 39% 38% 40%
Nettoskuld/Ebit 2,8 2,0 1,6 1,3
P/E 29,6 29,7 27,3 26,1
EV/Ebit 26,8 23,0 21,4 20,8
EV/Sales 1,3 1,0 1,0 0,9
Axfoods första halvår H1 2022 H1 2021
Omsättning 35 061 Mkr 27 106 Mkr
 – tillväxt +29% +2%
 – varav Willys +13% +2%
 – varav Hemköp +7% -3%
 – varav Snabbgross +34% +4%
 – varav Dagab +34% +2%
Rörelseresultat (exkl. jämförelsestörande) 1 480 Mkr 1 225 Mkr
 – marginal 4,2% 4,5%
 – varav Willys 4,7% 4,4%
 – varav Hemköp 4,0% 3,9%
 – varav Snabbgross 5,0% 4,1%
 – varav Dagab 1,7% 1,9%

 

Inflationsvinnare

Bolaget verkar ha navigerat den nya inflationsmiljön väl. I andra kvartalet ökade Axfoods egenägda och franchisedrivna butiker omsättningen med 9,7% vilket kan jämföras med 5,4% för marknaden. Koncernen tar alltså marknadsandelar i detaljhandelsledet. Det är en trend som vi sett i flera års tid.

Rörelsemarginalen är visserligen ned något under första halvåret från 4,5% till 4,2% exklusive jämförelsestörande poster. Det är ändå bra givet att lågmarginalvolymerna i Bergendahls integrerats i Dagab. Ser man i stället till marginalerna i alla andra segment – Willys, Hemköp och Snabbgross – så är de upp.

Nya kundbeteenden

Axfood ser redan nu tecken på ändrade kundbeteenden sannolikt som följd av att allt fler räknar med att ha mindre pengar att röra sig med. Kampanjer och rabatter lockar mer, liksom egna märkesvaror som ofta är billigare. Och framför allt märks ett skifte mot billigare butikskedjor.

Här är Axfood är bra positionerat. Willys är koncernens lågprisalternativ som i andra kvartalet växte hela 13% varav drygt 11% i jämförbara butiker. Willys står för 56% av rörelseresultatet i koncernen.

Dalande e-handel

Däremot har mathandeln på nätet minskat kraftigt under året, likt mycket annan e-handel. För Axfood är minskningen omkring 15% organiskt under första halvåret. Tappet ska dock ses i ljuset av att man nu mött extrema jämförelsetal med tillväxt över 100% flera kvartal i rad under 2020 och början av 2021.

Efter sammanslagningen av Mat.se (som Axfood köpte ut från börsen i början av 2017) och Mathem utgörs koncernens egenägda e-handel av onlineförsäljning genom Willys och Hemköp. Axfood äger sedan dess också knappt 17% av aktierna i Mathem och är näst största ägare efter Kinneviks 31%.

Lönsamheten är det stora kruxet inom e-handeln. Den särredovisas inte men ligger i bästa fall kring nollan. VD Klas Balkows grundinställning är att plock, pack och frakt driver kostnader som innebär att totalpriset för att handla på nätet måste vara högre än i butik. Motsatsen har dock varit regeln i andra branscher som digitaliserats. Marknaden är dock fortfarande ung då bara drygt 4% av dagligvaruförsäljningen sker på nätet. Mycket kan alltså fortfarande hända.

Slutsats

Axfood är ett välskött bolag som utöver inflationsskydd bjuder på lite extra tillväxt. Marknaden har dock tagit fasta på detta och handlat upp starka operativa resultat till en hög värderingsmultipel på 23 gånger årets väntade rörelseresultat (EV/Ebit). Vi ser snarare risk att aktien blir en förlorare när den värsta inflationstoppen är förbi.

Även när vi använder en i vårt tycke generös multipel på 20 gånger rörelseresultatet finns ingen uppsida i aktien att tala om på några års sikt. Vi skulle inte blanka aktien men har man en fin vinst i Axfood kan man gott ta hem den.

Tio största ägare i Axfood Värde (Mkr) Kapital Röster
Axel Johnson Gruppen 35 048,1 50,1% 50,1%
Handelsbanken Fonder 1 663,9 2,4% 2,4%
Swedbank Robur Fonder 1 531,5 2,2% 2,2%
Nordea Fonder 1 319,1 1,9% 1,9%
Vanguard 1 156,3 1,7% 1,7%
ODIN Fonder 1 138,5 1,6% 1,6%
Norges Bank 827,1 1,2% 1,2%
AMF Pension & Fonder 684,1 1,0% 1,0%
Göran Sax 603,1 0,9% 0,9%
BlackRock 575,7 0,8% 0,8%
Fem största insiders utanför topp tio Värde (Mkr) Kapital Röster
Klas Balkow (VD) 15,6 0,02% 0,02%
Thomas Evertsson (VD Willys) 7,5 0,01% 0,01%
Eva Pettersson (VD Snabbgross) 5,0 0,01% 0,01%
Anders Lexmon (CFO) 4,6 0,01% 0,01%
Nicholas Pettersson (VD Dagab) 4,3 0,01% 0,01%
Källa: Holdings Totalt insynsägande: 0,08% (exkl. huvudägaren)
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Här hittar du alla analyser

Annons från Trapets