Välkommen, du har tillgång till Premium-materialet via ett samarbete med Telia Zone!
Vad trevligt att du vill logga in. Vi ser att du inte har ett aktivt konto. Var vänlig kontakta kundtjänst: 0770-457 102

Chefsanalytikern: H&M-aktien enormt köpvärd

2018-01-17 14:47
Foto: FANNI OLIN DAHL / TT, H&M

Peter Malmqvist, chefsanalytiker på Remium, tycker att den senaste tidens kursfall har varit omotiverat och tycker att aktien är fortsatt köpvärd.

Mycket tynger H&M-aktien nu, både på och utanför börsen. Men några investerare verkar tro att aktien har bottnat – både Nordea Fonder och finansmannen Gustav Douglas har ökat innehavet under det fjärde kvartalet.

Peter Malmqvist, chefsanalytiker på Remium, är en av de ivrigaste H&M-anhängarna och tycker att aktien är fortsatt köpvärd.

– Även om aktiekursen har halverats de senaste två, tre åren så är bolaget fortfarande ett av börsens största.

Han framhäver den låga värderingen i förhållande till de förväntade vinsterna, som inte har skruvats upp trots att bolaget överraskat analytikerna i nästan två år.

– Jag har nog inte sett något så lågt värderat i förhållande till aktuella vinstprognoser på 20 år. H&M har överträffat analytikernas förväntningar de senaste sju kvartalen, vilket är helt unikt. Normalt när bolaget gör det så skrivs ju prognoserna upp. Baserat på dessa parametrar är aktien enormt köpvärd.

2016 låg H&M:s rörelsemarginal på 12,4 procent, följt av 11 procent under det första halvåret i det brutna räkenskapsåret 2017. Peter Malmqvist menar att den dåliga marginaltrenden till stor del beror på en ogynnsam dollarkurs.

– Valutafaktorn är en underskattad förklaring till de fallande marginalerna. H&M har jättebra marginaler när dollarkursen är låg, men får klart sämre marginaler när den är hög. Och nu finns det potential till en förbättrad dollarkurs.

I december stod det klart att H&M:s försäljning hade fallit med 2 procent under det fjärde kvartalet. Aldrig tidigare hade bolaget redovisat en fallande försäljning. Bara två dagar innan försäljningsstatistiken släpptes hade huvudkonkurrenten Inditex redovisat en försäljningstillväxt på 13 procent för november och en bit in i december.

– Men om man tittar på H&M och Inditex så har de haft en väldigt liknande tillväxt. H&M visade en något svagare kvartalsrapport men annars är det inte mycket som skiljer dem åt, kommenterar Peter Malmqvist.

Den dystra försäljningsstatistiken fick H&M-aktien ordentligt på fall och och är ned 10 procent sedan dess. Detta summerar till ett totalt kursfall på 36 procent under de senaste 12 månaderna.

Peter Malmqvist tycker att den senaste tidens bestraffning av H&M-aktien är orättvis, och menar att Inditex står inför samma utmaningar när branschen förändras.

– Det är ju konstigt att inte Inditex befaras få samma problem. Men placerarna har uppenbarligen inte samma känsla där.

Chefsanalytikern tror mer på att ett kollektivt marknadsbeteende kan vara förklaringen till H&M:s kursras.

– Placerarna har hamnat på kant med H&M, de gillar inte H&M av något skäl. Man greppar tag i populistiska argument för att få chansen efter 2-3 års nedgång att sälja sina aktier som halverats i värde.

H&M har länge kritiserats för att ha varit för passiva i den explosionsartade utvecklingen av e-handel. Men det är inte ett bekymmer, enligt Peter Malmqvist.

– Jag tror inte på internethandel med kläder, vilket ju är ett extremt aggressivt påstående när resten av världen verkar se det som det enda alternativet.

Det är den höga återtagningsgraden som talar emot e-handel med kläder.

– Jag tror på e-handel med massa andra varor, men när man ser på klädeshandlarna får de returer på 50 % av alla leveranser. Det för mig är en helt omöjlig affärsmodell, säger Peter Malmqvist och fortsätter:

– Zalando tjänar någon procent eller två, Boozt.com förlorar pengar. Vi är rädda för att H&M:s marginaler går ner, men även när de är dåliga är de fem gånger så höga som Zalandos marginaler.

Om e-handeln ändå håller sig kvar i modebranschen skulle H&M ha fördelar, säger chefsanalytikern.

– De finns ju med butiker och internethandel i länder över hela världen, med lokala språk och både distibutions-och återtagandecentral via butikerna.

Han håller med om att även dagens fysiska H&M-butiker har en hög återtagningsgrad.

– Men tittar man långsiktigt på H&M:s affärsmodell visavi internet, så är ju det faktum att de har ett butiksnät något som gör att de i alla fall teoretiskt har möjlighet att plocka tillbaka prylarna.

Han avfärdar ryktet om ett eventuellt samgående med H&M och det Kinnevik-ägda Zalando.

– Det finns ingenting i H&M:s historik som visar på att de mäktar med att genomföra förvärv. De gjorde ett förvärv av ett jeansföretag för tio år sedan och det är en av deras största floppar de gett sig in på.

Bolaget lär på egen hand klara av att ta andelar på marknaden för e-handel.

– H&M håller med stor sannolikhet på att fortsätta utveckla sin internetstruktur, vilket syns i balansräkningen. Har du lagt ned fem miljarder i balansräkningen och kanske ytterligare tre, fyra miljarder i resultaträkningen så har du en troligtvis väl fungerande internethandelsplattform. Då tror jag inte att de skulle dunka in ett bud på Zalando för att i princip bli stark på e-handel i Europa-Tyskland

Peter Malmqvist varken tror eller hoppas på ett samgående med en internetbaserad återförsäljare.

– Då blir jag överraskad, och i sådana fall går jag och säljer mina H&M-aktier. Då har de tappat greppet.

Madeleine Lundberg

Mest läst

Premiumnyheter

Aktuellt inom