Motion Display: Blinkande skyltar

Uppsalabolaget Motion Display säljer blinkande skyltar som används för marknadsföring i butiker. Pandemin slog hårt mot bolaget. Klarar bolaget sig undan en ny kapitalanskaffning och hur ska man se på aktien?
Motion Display: Blinkande skyltar - Motion Display
Motion Display säljer digitala displayer som används i butiker för marknadsföring.
Motion Display
Börskurs: 0,55 kr Antal aktier: 17,7 m
Börsvärde: 10 Mkr Nettoskuld: 7 Mkr
VD: Anna Engholm Ordförande: Erik Danielsson

Motion Display (0,55 kr) utvecklar och säljer blinkande skyltar som används för marknadsföring i butik. Bolaget menar att de blinkande skyltarna är ett effektivt sätt för att få konsumentens uppmärksamhet som kan bidra till ökad försäljning för butikerna. Några exempel på kunder är Coca Cola och brittiska dryckeskoncernen Diageo som bland annat äger varumärkena Guinness och Smirnoff.

Bolagets grundades 2005 av Erik Danielsson som är största ägare med 18% av aktierna. Han är sambo med VD Anna Engholm (äger 2,4% av aktierna). Danielsson var VD på läkemedelsbolaget Pharmacia år 1984-1990 och grundade i början av 1990-talet börskollegan Pricer, som säljer elektroniska prisetiketter.

Huvudkontoret ligger i Uppsala och produktionen av skyltarna sker i Kina. Bolaget har 11 anställda och har varit noterade på Spotlight sedan 2014. Bolaget har tagit in cirka 110 Mkr sedan start (i form av emissioner och riskkapital etc).

Affärsvärldens huvudscenario 2022 2023E 2024E 2025E
Omsättning 15 23 28 35
 – Tillväxt -10,4% +50,0% +25,0% +25,0%
Rörelseresultat -6 -3 -1 2
 – Rörelsemarginal -41,9% -15,0% -5,0% 6,0%
Resultat efter skatt -6 -3 -2 1
Vinst per aktie -0,37 -0,17 -0,09 0,07
Utdelning per aktie 0,00 0,00 0,00 0,00
Direktavkastning 0,0% 0,0% 0,0% 0,0%
Avkastning på eget kapital -59% -46% -37% 30%
Avkastning på operativt kapital Neg. Neg. Neg. 23%
Nettoskuld/Ebit -1,0 e.m. e.m. 6,2
P/E -1,5 e.m. e.m. 7,9
EV/Ebit -2,6 e.m. e.m. 7,7
EV/Sales 1,1 0,7 0,6 0,5

Motion Display uppvisade fin tillväxt från noteringen fram till 2018 då omsättningen toppade på drygt 50 Mkr (drevs delvis av en stororder på 14 Mkr). Under 2018 sålde Motion Display runt 110 000 stycken displayer. En display kostar typiskt sett från ett par hundralappar upp till 1000 kronor. Rörelsemarginalen under rekordåret var 17,1%. Därefter har det varit tuffare tider med sjunkande orderingång, omsättning och marginaler. Bolaget har inga uttalade finansiella mål.

Pandemin påverkade bolaget mycket. 2020 växte Motion Display med 5%. Året därpå sjönk dock omsättningen med 47% och rörelseförlusten ökade till -5,9 Mkr (-1,4). Fjolåret var också utmanande med ett omsättningstapp på 10%. Bruttomarginalen pressades till 38,9%.

Mellan 2018-2021 var bruttomarginalen 50,0% i snitt. Att bruttomarginalen åter når historiska nivåer är en viktig värdedrivare. I Q4 2022 var bruttomarginalen 51,2%. Vid större orders ges vanligtvis viss volymrabatt. Motion Display redogör inte exakt fördelningen mellan bolagets olika försäljningskanaler. Direktförsäljningen är betydande och också den kanal med högst marginaler.

Marknaden för butiksskyltning är stor. Marknadsacceptansen för till exempel elektroniska prisetiketter ökar successivt och ESL-marknaden spås växa med cirka 20% per år framöver enligt branschbedömare.

Motion Display menar att deras produkt skapar stor kundnytta och att återbetalningstiden på produkterna är kort. En utmaning är fortsatt att produkten är okänd. Vad vi förstår finns det väldigt få aktörer inom segmentet idag. Motion Display har avtal med världens största leverantör inom e-papper E Ink. Motion Display har utvecklat egen mjukvara och teknologi.

Såvitt Motion Display känner till så är det endast två företag som har ett sådant partneravtal med E Ink gällande blinkande segmentsbaserade e-pappersdisplayer. Det är ena är Motion Display och de andra är det koreanska bolaget Neolux. Konkurrenten verkar vara mindre än Motion Display. Andra aktörer inom så kallad point of sale, kan delvis ses som konkurrenter.

En risk är att aktörer inom ESL-marknaden som Pricer eller franska SES Imagotag också ger sig in på området och börjar konkurrera med Motion Display. ESL-aktörerna säljer mot butik medan Motion Display säljer mot varumärkesbolagen som exempelvis Pepsi Cola, Coca-Cola och Goodyear. Marknaden för digitala skyltar (digitale signage) som svenska Vertiseit och ZetaDisplay adresserar växer runt 10% per år. Dessa aktörer är delvis någon form av konkurrent då de i vart fall konkurrerar om samma marknadsföringsbudget. Fördelen med Motions Displays produkter är att de är enkla att installera och går på batteri.

Dryckeskategorin har varit en viktig kundgrupp för Motion Display senaste åren. I samtal med Affärsvärlden uppger VD Anna Engholm att bolaget har en rad återkommande kunder inom dryckeskategorin.

Ser vi till utvecklingen per geografisk marknad så sticker USA ut som klart mest betydelsefull. 2019-2022 har omsättningen varit 23 Mkr per år i snitt för koncernen. Den amerikanska marknaden har utgjort knappt 80% av intäkterna i snitt. 2019 och 2020 var omsättningen i USA runt 25-27 Mkr. Medan den uppgick till 11 Mkr respektive 10 Mkr under 2021 och 2022. Fördelningen gällande vad övriga marknader omsatte under 2022 presenteras som brukligt i årsredovisningen som kommer i vår.

Orderingången i fjärde kvartalet 2022 uppgick till 11,1 Mkr (7,5) vilket var en ökning på 48%. USA stod för 7 Mkr och övriga världen för drygt 4 Mkr.

Både orderingång, resultat och omsättning är rätt volatila på kvartalsbasis. Så det gäller att inte dra allt för stora växlar av enskilda kvartal. Intrycket är ändå att aktiviteten på marknaden har ökat under hösten.

I slutet av maj 2022 utsågs Per Delby till global försäljningsdirektör. Han är stationerad på huvudkontoret i Uppsala. Delby har lång erfarande från globala företag inom dryckesbranschen och kom närmast från Pernod Ricard.

Motion Display fick under Q4 2022 en order från Diageo värd 1,1 Mkr som avser Australien och tre olika varumärken. Ordern levererades i början av 2023. Att Motion Display vinner orders på nya marknader är positivt.

Vid årsskiftet 2022/2023 uppgick orderboken till 8,0 Mkr (6,9). Stor del av dessa orders verkar kunna levereras under inledningen av 2023.

Tillsammans med ytterligare orders bolaget tagit under inledningen av februari har Motion Display nu säkrat en omsättning på 10 Mkr för 2023. Under fjolåret omsatte bolaget 16 Mkr på helåret jämförelsevis.

Prognoser och värdering

För 2023 skissar vi på 22,5 Mkr i omsättning motsvarande cirka 50% tillväxt. Kommande år räknar vi med 25% årlig tillväxt. Historiskt sett har tillväxten inte varit linjär utan omsättningen kan som sagt vara rätt volatil mellan enskilda år. I slutet av prognoshorisonten skissar vi på 6% rörelsemarginal.

Motion Display 31 dec 2021 31 dec 2022
Varulager 7,8 Mkr 7,4 Mkr
Kundfordringar 4,7 Mkr 6,8 Mkr
Likvida medel 4,1 Mkr 0,2 Mkr
Räntebärande skulder 5,0 Mkr 6,7 Mkr
Nettoskuld 0,9 Mkr 6,5 Mkr

Vid årsskiftet uppgick varulager och kundfordringar till 14,2 Mkr (12,5). Likvida medel var 0,2 Mkr. Motion Display har beviljats tillfälligt anstånd med skattebetalningar av redan inbetalda avgifter, vilket medfört ett kapitaltillskott på 3 Mkr från Skatteverket. Konkret har Motion Display lånat pengar till förmånlig ränta från Skatteverket. Det tillfälliga anståndet förfaller till betalning den 12 februari 2024.

2022 var kassaflödet från den löpande verksamheten -3,8 Mkr (-7,4 Mkr). Givet bolagets ansträngda finansiella situation så behöver Motion Display troligen göra någon form av kapitalanskaffning kommande år.

Använder vi en multipel på 0,7 gånger omsättningen (EV/Sales) finns cirka 20% uppsida. Tar tillväxten fart är uppsidan stor (optimistiskt scenario). Risken är att Motion Display behöver ta in nya pengar till ofördelaktiga villkor och med stor uppspädning som följd (pessimistiskt scenario).

Bolag Avkastning 1 år % P/E 2023E EV/Ebit 2023E EV/Sales 2023E Ebit-marginal 2023E % Årlig tillväxt 2023E-2024E %
Motion Display -46,5 neg neg 0,7 -15,0 25,0
Pricer -0,1 32,4 22,0 0,7 3,4 19,3
Vertiseit 11,4 27,0 21,7 2,5 11,5 10,8
SES Imagotag 60,7 36,9 24,7 2,3 9,3 31,4
Solum -0,7 12,6 12,3 0,7 5,8 13,9
Genomsnitt 5,0 27,2 20,2 1,4 3,0 20,1
Källa: Affärsvärlden / Factset

Undersökningar som Motion Display gjort tyder på att produkterna skapar stor nytta för kunderna. Den stora utmaningen är att lösningarna fortsatt är okända och att Motion Display har begränsade säljresurser. Inledningen på 2023 ser ut att bli god med fin tillväxt. Balansräkningen är dock svag och det finns risk att bolaget behöver ta in nya pengar.

Likviditeten i aktien är klen. Motion Display värderas till rabatt mot vissa större bolag som levererar digitala lösningar för prismärkning eller digital skyltning. Sammantaget ligger bevisbördan på Motion Display. Vi lockas inte av aktien och rådet blir neutral.

Tio största ägare i Motion Display Värde (Mkr) Andel
Erik Danielsson 1,8 18,1%
Avanza Pension 1,1 11,4%
Michael Pettersson 0,7 7,5%
Nordea Liv & Pension 0,6 5,8%
Anders Lundmark 0,5 4,8%
Fredrik Danielsson 0,5 4,8%
Emje I Uppsala AB 0,4 4,0%
Nordnet Livsforsikring AS 0,4 3,6%
Magnus Lundberg 0,3 3,0%
Anna Engholm 0,2 2,4%
Två största insiders utanför topp tio Värde (Mkr) Andel
Per Delby 0,1 1,2%
Ola Ödmark 0,1 0,8%
Källa: Holdings Totalt insynsägande:  22,5%
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Här hittar du alla analyser

Annons från Invesco
Annons från Trapets