Så går det för e-handlarna

E-handelsbolagen har haft det tufft operativt under 2022 då marknadstillväxten bromsat in. Majoriteten av bolagen har nu hunnit rapportera räkenskaperna för årets tredje kvartal. Vilka rapporter sticker ut och hur skall man se på aktierna?
Så går det för e-handlarna - E-handlare.bild

Rapportsäsongen fortsätter. Åtta av tio e-handelsbolag i denna sammanställning har hunnit rapportera räkenskaperna för tredje kvartalet.

Många e-handlare gynnades rejält under pandemin då näthandeln accelererade. Under 2020 landade den generella e-handelstillväxten i Sverige på hela 40%. Och följdes upp av ett starkt 2021 då tillväxten uppgick till 20%. I år har marknadstillväxten varit negativ (-8%) i svallvågorna av ökad inflation, högre räntor och därmed svagare köpkraft hos konsumenterna.

Prenumerera

Detta innehåll kan läsas av dig som är prenumerant.

Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.

Dator, läsplatta och mobiltelefon.

Premium

  • Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
  • Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
  • Över 500 aktieanalyser per år
  • Unika investeringsverktyg och portföljer
  • Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
  • Och mycket mer
479 kr  / per månad

Vill du se fler alternativ? Läs mer här